Atunci cand traiesc intr-o tara straina, imigrantii se simt mai in siguranta si mai confortabil atunci cand vad lucrurile si oamenii de acasa. Dar noi cercetari sugereaza faptul ca mediul familial poate reduce capacitatea de a vorbi limba din tara in care au emigrat. Cercetatorii au efectuat o serie de experimente cu imigranti chinezi.
Acestia au simulat conversatii in limba engleza, atat cu colegii din China, cat si cu cei din Caucaz. In timp ce se uitau la poze cu fetele colegilor lor, participantii erau rugati sa raspunda la diverse intrebari puse de catre cercetatori. Raspunsurile lor au fost analizate in ceea ce priveste viteza de reactie si fluenta in ansamblu. Cercetatorii au descoperit ca participantii care vedeau fata unei persoane de aceeasi nationalitate aveau dificultati in exprimarea in limba engleza si o viteza de reactie a raspunsurilor mult mai mica.
Cercetatorii spun ca rezultatele studiului sunt de fapt urmarile unui proces numit “amorsare”- moment in care omul uita de limba tarii-gazda si revine la limba sa natala. Vederea unei persoane sau a unui obiect semnificativ asociat cu cultura de origine a cuiva ne face sa gandim in limba de origine.
Oamenii de stiinta le-au cerut apoi participantilor sa descrie in limba engleza simboluri culturale emblematice, cum ar fi Marele Zid Chinezesc sau Muntele Rushmore din America. In timp ce participantii au reusit sa descrie icoane americane, ei s-au luptat pentru a descrie obiecte ale culturii chineze din cauza faptului ca obiectele de origine chineza le aduceau aminte de limba natala.
Aceste provocari nu s-au limitat la un produs cultural specific. Cercetatorii au folosit si obiecte neutre ale caror nume compuse in limba chineza nu se traduc exact in limba engleza. Se pare ca subiectii au folosit mai des numele real in engleza al obiectelor si nu au dezvoltat numele acestora si semnificatia.
Capacitatea imigrantilor de a procesa o a doua limba se pare ca este perturbata de expunerea la simboluri familiare sau persoane din cultura lor de origine, conform rezultatelor aparute in publicatia Proceedings a Academiei Nationale de Stiinte. Aceasta sustine teoria ca imersiunea completa intr-o cultura ajuta creierul sa invete o limba straina, in timp ce revederea sau vorbirea cu oameni de aceeasi origine ingreuneaza exprimarea in limba tarii-gazda.
Text: Andreea Popescu