Cu toate ca a fost scrisa cu mii de ani in urma, Tantra aduce o contributie majora si de cea mai mare importanta pentru intelegerea sexualitatii de catre societatea actuala. Ea exploreaza calea iubirii si a spiritualitatii, avand drept ghid valoros experienta si intelepciunea marilor culturi din Orient. Tantra reprezinta un studiu aprofundat asupra sexului si spiritualitatii.
Aplicata in cuplu, Tantra este un gen de meditatie in doi, care isi gaseste izvorul in unirea dintre principiile feminin si masculin, si al carei motor este energia sexuala. Este o invitatie la descoperirea dimensiunii sacre a intalnirii amoroase si mijlocul de a face sa vibreze la unison corpul, sufletul si constiinta. Aceasta insa nu se realizeaza intr-o singura zi. Este o cale care cere o angajare de fiecare clipa. Este arta de a trai intens fiecare moment al vietii ca si cum ar fi ultimul. Este un cult al naturii si vietii, in care nici un aspect nu este renegat: interiorul, exteriorul, bucuria, necazul, rasul, plansul, mania, increderea, indoiala, umbra si lumina.
Joc si nu joaca!
Tantra nu este nici represiune, nici necuviinta, stiind ca una este vectorul celeilalte. Tantra nu este nici un curs de educatie sexuala, nici o simpla tehnica de contraceptie prin retentia ejacularii. O respiratie foarte lenta permite retinerea ejacularii si prelungirea actului amoros. Insa, comportandu-se in acest fel, barbatul risca sa-si piarda spontaneitatea, inocenta si latura lui nedomesticita totodata; mentalul preia controlul si nu mai ramane loc de meditatie. Or, esenta Tantra-ei nu este o tehnica, ci este „iubire”, „rugaciune”, o relaxare a inimii ce creeaza un spatiu in care barbatul si femeia se topesc. In Tantra invatam sa ne jucam cu persoana iubita fara sa planificam actul sexual, intrucat proiectul falsifica jocul ?i rupe contactul cu trairea clipei. Acceptarea totala a ceea ce se petrece determina deschiderea sufletului. Intalnirea este adevarata pentru ca fiecare din cei doi se poate arata asa cum este. Nu este nimic de dovedit, nimic de aparat, nimic de protejat. Doua fiinte traiesc o relatie de iubire autentica. Nu conteaza timpul, varsta sau conditiile exterioare; doar clipa prezenta este cea care conteaza. Cu cat ne asumam riscul de a fi noi insine in momentul prezent, cu atat relatia se inradacineaza, se implineste si infloreste.
Ce este tantra?
Tantra nu este un curs tehnic, desi folose?te anumite metode si tehnici care pot permite o deschidere spre lumea tantrica si care presupun o practica constanta si multa perseverenta. Tantra este o experienta esential spirituala. Este religioasa in sensul de relegare, care restabileste legatura intre sus si jos, intre cer si pamant, intre sex si constiinta divina. In natura ei profunda, Tantra este o stiinta, o experienta unitara a corpului, a sufletului si a mintii. Ea ne arata o cale spirituala a carei practica genereaza o experienta verificabila de expansiune a con?tiintei ce permite eliberarea.
Darul vietii
Tantra sau cultul extazului este o cale spirituala bazata mai degraba pe experienta mistica a jocului decat pe dogme rigide, asa cum s-ar putea in mod eronat crede. In Tantra, actul erotic devine sacru, fiind un veritabil cult, o adoratie. Este un dar al vietii. Arta tantrica, scrierile ?i ritualurile glorifica actul erotic. Tantricii proclama viata in intregul ei si invata sa descopere scanteia divina din fiinta umana. Ei isi folosesc toate simturile, mintea si spiritul pentru a atinge culmile trairilor mistice.
Pentru el
Pentru barbati, intreaga arta a Tantrei este de a anima si a evita continuu ejacularea, de a incetini ritmicitatea miscarilor, de a ramane “in apropiere”, dar in zona sigura, mentinand, extinzand si amplificand astfel experienta spirituala. Aceasta “evitare” a pierderii controlului este, de fapt, transmutarea semintei in energie si sublimarea energiei rezultante in forme mai elevate: vitalitate, traire erotica rafinata, vointa pura, afectivitate, intuitie superioara, putere de concentrare mentala, aspiratie ardenta de a fuziona cu Dumnezeu.
Pentru ea
Pentru femei, arta tantrica este de a-si darui iubitilor lor, intr-un mod constient si plin de dragoste, propria lor fiinta. Gratie acestei transfigurari, cei doi iubiti pot atinge un profund sentiment de liniste tainica, calm interior, depasind, prin aceasta elevare a starii interioare, graba, nesiguranta sau stresul. Tantra nu se rezuma doar la sexualitate. Mai mult decat orice, Tantra este o atitudine interioara spirituala.
Ritualuri tantrice
In vederea cosmizarii actului amoros, cei doi iubiti tantrici pot angrena anumite ritualuri tantrice traditionale. Acestea presupun respectarea stricta a unor etape, folosirea anumitor substante specifice (uleiuri volatile, fructe sau diferite alimente, etc.), anumitor gesturi ?i realizarea unor invocatii si meditatii specifice reincarnarilor succesive.
Practici tantrice
Diversitatea practicii tantrice este foarte mare, cuprinzand o serie de actiuni, gesturi, tehnici ?i forme de meditatie care pot reprezenta pentru orice tip de practicant o cale accesibila spre a ajunge la fuziunea cu Divinitatea.
1. Purificarea pregatitoare:
a) purificarea propriei fiinte, realizata in principal prin purificarea elementelor (bhuta-shuddhi);
b) purificarea locului unde se desfa?oara sadhana sau ritualul, cu alte cuvinte, practica spirituala, prin curatarea lui pana cand devine precum o oglinda fara nici o pata si prin decorarea lui cu flori, ghirlande, tamaie, uleiuri volatile parfumate si diferite lumini colorate;
c) purificarea mantra-ei principale prin asocierea mantra-ei cu literele alfabetului sanscrit (care este considerat a fi sacru) atat in ordine directa cat si invers;
d) purificarea substantelor rituale prin udarea lor cu apa, timp in care se recita o mantra purificatoare si se fac o serie de gesturi simbolice cu mainile (indeosebi dhenu-mudra);
e) purificarea imaginii zeitatii prin udarea ei cu apa si recitarea mantra-ei principale care este considerata a fii chiar esenta zeitatii.
2. Practica preliminara (purashcarana) este aplicata de adept cu scopul de a se califica pentru consacrarea plenara (purna-abhisheka) si consta intr-o repetare extensiva a unor mantra-e ce permit eliminarea obstacolelor si focalizarea energiei in vederea vizualizarii si a ritualului.
3. Recitarea unei mantra, este ca un instrument universal, care poate fi facuta cu voce tare sau doar la nivel mental, punand fiinta in rezonanta cu anumite energii specifice din Univers.
4. Construirea unei mandala (sau a unei yantra) care va servi drept sediu al zeitatii, reprezinta un aspect major al ritualului tantric. Ea creeaza spatiul sacru, protejat in mod corect impotriva entitatilor care nu sunt binevenite si a energiilor negative.
5. Sacralizarea corpului fizic se realizeaza prin focalizarea fortei vitale asupra propriului corp, ce devine astfel divinizat.
6. Mudra reprezinta un alt aspect important al sadhana-ei in foarte multe scoli tantrice. Ea se refera la anumite gesturi ale mainilor si corpului realizate in timpul ritualurilor.
7. Devata-puja reprezinta adorarea unei zeitati. Tehnica presupune urmatoare etape: pregatirea unui loc consacrat zeitatii respective; intampinarea ei; spalarea picioarelor sale; oferirea de ofrande care constau in orez nefiert, apa, lapte, miere, flori, rasina de santal, iarba durva, haine, bijuterii, betisoare parfumate, alimente; prezentarea apei pentru imbaiere; lumini in miscare si rugaciune. Adorarea include de asemenea si sacrificiul focului (homa), ale carui origini merg pana in timpurile vedice. Substantele sunt oferite mai intai focului, care le duce apoi zeitatii intr-o forma purificata.
8. Guru-puja reprezinta adorarea rituala a maestrului, care este tratat ca o incarnare a Divinitatii. Nu este vorba de o simpla tehnica de onorare a maestrului, ci mai degraba o intarire a legaturii spirituale care exista intre guru si discipol. Adorarea se poate face chiar in prezenta maestrului sau interior si evocarea si vizualizarea imaginii acestuia.
9. Dakshina reprezinta darul ceremonial oferit maestrului. Darul este un simbol al reciprocitatii, fara de care transmisia spirituala nu poate avea loc. El reprezinta un act de supunere voluntara si constienta discipolului in fata procesului spiritual initiat si sustinut de guru.
10. Yatra se refera la pelerinajul in locuri sacre sau in centre de forta spirituala, in care practicantii i?i pot desavarsi sadhana.
11. Vrata inseamna „juramant” si consta in mai multe obligatii rituale, indeosebi durga-puja, sau adorarea zilnica a zeitei Durga, cunoscuta ca „marele juramant”(maha-vrata). In plus, practicantul isi poate lua anumite angajamente solemne (samaya), cum ar fi acela de a tine post negru sau de a ramane treaz o anumita perioada de timp, pentru a-si intensifica sadhana.
12. Amuletele sau obiectele protectoare (amandoua sunt numite kavaka, „armura”) joaca un rol important in anumite scoli de Tantra. Uneori ele sunt asociate cu planetele, considerate a fi forme distincte de energie, aflate in legatura stransa cu o serie de zeitati specifice. Fiecare zeitate este implorata sa protejeze o anumita parte a corpului. Aceste amulete sunt asociate cu propriile planete si divinitati si trebuie agatate la gat sau la incheietura bratului drept (in cazul barbatilor) ori a bratului stang (in cazul femeilor).
Intertitlu: CE ESTE DRAGOSTEA TANTRICa?
Numita si “stiinta extazului” sau “Tantra”, sexualitatea tantrica se inspira dintr-o veche filozofie indiana. Aceasta filozofie, tantrismul, pleaca de la opozitia dintre feminin si masculin. Tantrismul cauta fuziunea acestei opozitii in vederea atingerii unei constiinte mai inalte. Sexualitatea este una dintre etapele acestui drum.
Intensitatea iubirii
Sexualitatea tantrica are scopul de a intensifica intimitatea intre cei doi parteneri si de a prelungi actul. Acesta este ritualizat si sacralizat pentru a elibera energii sexuale. Aceasta sursa de energie este considerata a fi cea mai mare din univers. Sexualitatea tantrica este o forma de meditatie intima al carei scop este uniunea completa dintre doua persoane si formarea unei singure fiinte. Spiritul tantric iti cere sa stii sa astepti pentru a savura mai bine momentul prezent impreuna cu celalalt. ~n loc sa se grabeasca sa-si implineasca placerea, cuplul tantric este chemat sa traiasca experienta asteptarii. Dar tantra inseamna si cunoasterea partenerului: priviti-l de departe, fara a-l atinge… ca sa deveniti sensibili la cel mai mic aspect al prezentei sale: culoarea pielii, mirosul, sunetul vocii sau pasii. Aceasta presupune trezirea deplina a celor cinci simturi. Aceasta atentie indreptata spre celalalt presupune de asemenea o foarte buna cunoastere a propriei fiinte. Pentru a va transforma sexualitatea intr-un ideal tantric, trebuie sa invatati sa fiti receptivi la propriul corp; numai astfel veti putea fi mai receptiv la corpul partenerului. Trezirea simturilor si stapanirea de sine sunt doua etape importante in aceasta initiere. Aceasta implica sa fii in armonie cu propriul corp, eliberat de temeri si de tabu-uri. ~nvingerea propriilor inhibitii este insa un exercitiu deosebit de complex. Indienii practicau foarte mult dansul. Acesta te invata, intr-adevar, sa-ti proiectezi corpul in spatiu si sa te eliberezi de privirea celorlalti. Meditatia este, si ea, o modalitate foarte buna de regasire a armoniei cu corpul si spiritul propriu.