Criza ori boom economic, un lucru devine din ce in ce mai clar: companiile isi doresc oameni cat mai calificati, buni profesionisti in domeniul lor, educati corespunzator si cu potential de a fi dezvoltati in roluri cat mai complexe. De ce ar refuza insa angajatorii o persoana supracalificata?
Motivele sunt multe: teama ca se vor plictisi de sarcinile curente si vor da randament scazut, nefiind motivati de continutul muncii lor, convingerea ca vor pleca cu prima oportunitate ivita, corespunzatoare calificarii lor, teama ca nu vor fi multumiti de salariul oferit/negociat, generand aceeasi demotivare si lipsa de randament. Nu in ultimul rand, teama de a nu fi nevoiti sa treaca din nou prin acelasi proces costisitor si indelungat al recrutarii unui inlocuitor.
Profesionistii prefera situatiile care le forteaza limitele
Nu putine sunt persoanele care prefera situatiile profesionale care le forteaza limitele si le imping catre dezvoltare personala, chiar daca necesita sacrificii, stres si uneori aduc esecuri. Pentru profesionistii care isi doresc sa se dezvolte in roluri din ce in ce mai complexe, sa se confrunte cu probleme inedite, sa isi dezvolte gandirea strategica, a fi blocati intr-o pozitie pentru care sunt supracalificati poate deveni o rutina neplacuta, un tip de conformism care le afecteaza semnificativ moralul, in ciuda avantajelor unui loc caldut, confortabil si a unei vieti profesionale lipsite de surprize. Pentru acestia, lipsa unei perspective profesionale egaleaza un esec personal, in consecinta isi vor petrece fiecare zi in companie incercand sa-si dovedeasca valoarea proprie cu fiecare actiune intreprinsa.
Nu putine sunt persoanele care prefera situatiile profesionale care le forteaza limitele si le imping catre dezvoltare personala, chiar daca necesita sacrificii, stres si uneori aduc esecuri. Pentru profesionistii care isi doresc sa se dezvolte in roluri din ce in ce mai complexe, sa se confrunte cu probleme inedite, sa isi dezvolte gandirea strategica, a fi blocati intr-o pozitie pentru care sunt supracalificati poate deveni o rutina neplacuta, un tip de conformism care le afecteaza semnificativ moralul, in ciuda avantajelor unui loc caldut, confortabil si a unei vieti profesionale lipsite de surprize. Pentru acestia, lipsa unei perspective profesionale egaleaza un esec personal, in consecinta isi vor petrece fiecare zi in companie incercand sa-si dovedeasca valoarea proprie cu fiecare actiune intreprinsa.
Cum se pot evita neplacerile provocate de frustrarile unui angajat supracalificat? Iata cateva sfaturi practice:
Pentru angajatii supracalificati
– incercati sa va detasati de viziunea ierarhica sau de recunoasterea clasica a meritelor: cu totii suntem mai mult decat fisa postului si cu siguranta o munca in care excelam poate aduce recunoastere si bonusuri, chiar daca nu este la fel de provocatoare ca nivelul imediat urmator.
– Nu pedepsiti colegii pentru nemultumirea proprie si sentimentul esecului; ei nu au nicio vina pentru alegerile facute de voi si nici nu vor crea un cadru placut dezvoltarii proprii atata timp cat se simt amenintati, criticati sau tratati cu superioritate
– Gasiti modalitati alternative de marire a castigurilor (bonusuri, comisioane, premii, etc)
Pentru angajatori:
– Evitati angajarea unor oameni supracalificati in compania dvs, chiar si pe termen scurt; daca totusi o faceti, aveti grija sa transmiteti mesajul corect: experienta este intotdeauna apreciata si fiecare loc de munca in care suntem calificati ne poate aduce constant satisfactii;
– Chiar daca nu ii puteti oferi angajatului Dvs. supracalificat o pozitie mai buna sau un nivel salarial crescut, ii puteti oferi alternative: mentorat pentru colegii mai tineri sau mai noi in domeniul de expertiza, bonusuri pe baza performantei in actualul loc de munca si recunoasterea publica a meritelor, solicitarea sfatului si a expertizei ori de cate ori apar probleme care tin de domeniul sau profesional, acces la elemente noi de provocare profesionala (gestionarea unor proiecte speciale, accesul la cursuri si traininguri de dezvoltare etc.)
Pentru angajatii supracalificati
– incercati sa va detasati de viziunea ierarhica sau de recunoasterea clasica a meritelor: cu totii suntem mai mult decat fisa postului si cu siguranta o munca in care excelam poate aduce recunoastere si bonusuri, chiar daca nu este la fel de provocatoare ca nivelul imediat urmator.
– Nu pedepsiti colegii pentru nemultumirea proprie si sentimentul esecului; ei nu au nicio vina pentru alegerile facute de voi si nici nu vor crea un cadru placut dezvoltarii proprii atata timp cat se simt amenintati, criticati sau tratati cu superioritate
– Gasiti modalitati alternative de marire a castigurilor (bonusuri, comisioane, premii, etc)
Pentru angajatori:
– Evitati angajarea unor oameni supracalificati in compania dvs, chiar si pe termen scurt; daca totusi o faceti, aveti grija sa transmiteti mesajul corect: experienta este intotdeauna apreciata si fiecare loc de munca in care suntem calificati ne poate aduce constant satisfactii;
– Chiar daca nu ii puteti oferi angajatului Dvs. supracalificat o pozitie mai buna sau un nivel salarial crescut, ii puteti oferi alternative: mentorat pentru colegii mai tineri sau mai noi in domeniul de expertiza, bonusuri pe baza performantei in actualul loc de munca si recunoasterea publica a meritelor, solicitarea sfatului si a expertizei ori de cate ori apar probleme care tin de domeniul sau profesional, acces la elemente noi de provocare profesionala (gestionarea unor proiecte speciale, accesul la cursuri si traininguri de dezvoltare etc.)
Cum se mainifesta frustrarea in relatia cu colegii?
Din pacate, aceeasi tendinta se va manifesta si in relatia cu ceilalti colegi din companie, pe care vor avea inclinatia, mai mult sau mai putin agresiva, de a-i face sa le recunoasca mereu valoarea, putand sa traduca aceasta mentalitate in lipsa de toleranta, criticarea muncii colegilor (in special a celor mai tineri sau a colegilor pe care ii considera mai bine remunerati sau recunoscuti profesional), negativitate, atitudine superioara, aroganta etc.
Din pacate, aceeasi tendinta se va manifesta si in relatia cu ceilalti colegi din companie, pe care vor avea inclinatia, mai mult sau mai putin agresiva, de a-i face sa le recunoasca mereu valoarea, putand sa traduca aceasta mentalitate in lipsa de toleranta, criticarea muncii colegilor (in special a celor mai tineri sau a colegilor pe care ii considera mai bine remunerati sau recunoscuti profesional), negativitate, atitudine superioara, aroganta etc.