Odată cu aderarea României la UE, și industria textilă a cunoscut schimbări semnificative: practic, marile intreprinderi și fabrici de țesături, confecții și tricotaje care erau încă vitale pentru economie și viața de zi cu zi a locuitorilor din orașele în care existau astfel de activități au devenit falimentare, iar producția a înregistrat un declin semnificativ.
Expoziția ”Secrete Întrețesute” are la bază cercetarea lui Norbert Petrovici despre industria textilă: „Schimbări pe piețele globale de textile: Rolul României în lanțul valoric global între 1962 și 2022”. Aceasta face parte din programul ”Design Signals” de la FABER și urmărește fragmentările și transformările industriei textile din Timișoara și nu numai, dezvăluind, cităm, ”designul neobservat din spatele evoluției economice și umane a orașului”.
O serie de designeri români, talentați și inovativi au expus la FABER colaborând cu experți, creatori, designeri și producători pentru a identifica lacunele din industria textilă și de fashion actuală. Aceștia au lucratcu resturi de materiale, au explorat metode noi și eficiente de producție și au reușit ca propriile proiecte să funcționeze ca laboratoare de design, demonstrând cum designul poate conecta sisteme de producție, arhive și comunități disparate. Lucrările subliniază priceperea lucrătorilor români și semnificația textilelor în cultura românească.
”Expoziția curatoriată de designer-ul Martina Muzi din Italia, propune să priviți industria textilă drept un sector complex, interconectat, care reflectă tendințele economice mai largi din România, Europa și sistemele de producție globale” – spune Oana Simionescu, director FABER, coordonatoarea programului alături de Valentina Ciobanu. ”Ea subliniază puterea designului de a schimba modelele de producție convenționale și prezintă abordări îndrăznețe, vizionare, de a face, a produce și a colabora. Designeri români au colaborat cu experți, cercetători, ingineri, producători și fabrici locale pentru a crea lucrări originale de design referitoare la deșeuri textile, reciclare, upcycling și lacune în lanțurile de aprovizionare”.
Designeri implicați în proiect
Dintre cei 11 designeri implicați în acest proiect, am stat de vorbă cu Asist. Univ. Andreea Pleșa și Mihaela Vișovan (lucrarea ”Tipare Nerezolvate”), Gabriela Rada și Maria Dombrov (lucrarea ”Ce urmează”) de la Facultatea de Arte și Design, Universitatea de Vest Timişoara, Specialitatea Modă.
Prin lucrarea lor, Andreea Pleșa și Mihaela Vișovan explorează posibilitățile oferite de deșeurile textile, în special provocările legate de reciclarea materialelor din fibre mixte. Ele au folosit resturi de materiale textile de la o fabrică din care au creat produse textile noi, prin tehnici inovative analogice, dar și digitale, astfel încât să reducă cât de poate de mult deșeurile textile. Au rezultat trei tricouri de ciclism unicat, care demonstrează minimizarea deșeurilor, de la 50%, 70% și 90%. Tricoul polo transparent, realizat din tipare de fabrică poartă amprenta locului în care sunt create produsele textile și evidențiază vulnerabilitățile muncitorilor. Prin proiectul ”Ce urmează?” Gabriela Rada și Maria Dombrov au vrut să demostreze ”cine stă în spatele produselor textile pe care le purtăm sau folosim în fiecare zi?”. Răspunsul la această întrebare se poate afla urmărind interviuri cu angajați de la filatura Uniunea Tehnologiilor Textile (UTT), unul dintre ultimii producători industriali de fire de tricotat din Europa. Proiectul urmărește relația dintre aceștia și firele cu care lucrează zilnic, experiențele personale, cunoștințele și percepțiile lucrătorilor, oferind o înțelegere profundă a impactului industriei asupra vieților lor.
Numele lucrărilor expuse de ceilalți designeri sunt și ele foarte sugestive: ”Înapoi la Oile Noastre” de Lavinia Ghimbășan, ”Atenție! Lame rotative” de Alesia Cîdă, ”Baroc Balcanic: Intersecții Culturale de la Piața de Vechituri” de Dinu Bodiciu (brandul Made with Time) sau ”Zi și Noapte. Tricotate” de Amalia Săftoiu (Ami Amalia), ”Schimbări în piețele textile globale” de Răzvan Zamfira, Designer informațional și Norbert Petrovici. Expoziția include și o serie de fotografii realizate de Alex Todirică în fabrici precum EcoCinix, IMP România, Cottontex, UTT, dar și în celebra fabrică ”1 iunie” de confecții și tricotaje, care, din păcate s-a închis și urmează să fie demolată. În expoziție se află mobilier recuperat și recondiționat de aici, amintiri ale foștilor muncitori sub formă povești audio și obiecte donate de către ei (o scrisoare de bun venit de la ILSA – Industria Lânii, lenjerie intimă ”Tetra”, mostre de macrame, rame pentru serigrafie, bobine de ață colorată, dar și un război de țesut adus dintr-un sat din Munții Apuseni.
Expoziția include lucrări ale tutorilor internaționali și ale studenților din Timișoara, rezultate din programul ”Young Matters”, în cadrul căruia aceștia construiesc rețele interdisciplinare și contribuie la promovarea designului durabil și a ideilor de viitor pentru un oraș.