In fiecare an, in plina vara, la Paris are loc Saptamana Modei Haute Couture.
Culori, forme, stralucire, lux: aceasta este imaginea saptamanii modei “haute couture”. Desfasurata la Paris, in perioada 30 iunie-4 iulie, pe podium au fost prezentate colectiile fanteziste couture pentru sezonul toamna-iarna 2019-2020. Trei zile de prezentari ale marilor case de moda, plus, la final, bijuterii de acelasi calibru.
Moda la feminin
In Franta, “haute couture”, apelativ protejat juridic, este moda la feminin prin excelenta si respecta anumite criterii: vestimentatii handmade, migaloase, materiale unicat, tipare exceptionale, dar si creatii care pot costa si sute de mii de euro.
Pentru marile case este in primul rand o chestiune de imagine, care se rasfrange mai ales asupra vanzarilor de parfumuri si accesorii. Culorile care i-au inspirat cel mai mult pe designeri au fost tonurile bogate si misterioase de mov, violet si bleumarin, folosite predominant sub forma materialelor cu straluciri discrete precum catifea si saten.
Iata mai jos o trecere in revista a tinutelor prezentate de marile case.
Dior – vestimentatii reinterpretate
De cativa ani, marile case de moda si-au regandit locul intr-o lume in care ideea de lux este deseori criticata pentru elitismul sau, valoarea financiara si glamourul exagerat, pe care unii il vad astazi ca anacronic, chiar si un pic sexist.
Nu este o coincidenta faptul ca designerul Dior, Maria Grazia Chiuri, o feminista declarata, foloseste colectia Couture ca punct de plecare pentru o renastere. Locatia aleasa, din Rue Montaigne, un loc frumos si intim, a fortat organizatorii sa reduca lista oaspetilor: o modalitate de reeditare a prezentarilor din trecut, in care clientii, cumparatorii si jurnalistii se aflau in apropierea fizica a pieselor care le „defilau” prin fata ochilor.
Pentru sezonul care vine, nuante de negru triumfal, distilate in mantouri lungi si ample, in maniera anilor ’40, drapaje lejere, rochii cambrate din tul si pene, tinute in care sobrietatea si stralucirea se amesteca nestingherite, proiectand imaginea femeii ca papusa fragila, care transmite mesajul exclusiv prin vestimentatie. Asa sunt si „siluetele” care au deschis si inchis prezentarea: primul model, o silueta alba, cu tricou cu maneca kimono pe care este scris “Sunt hainele moderne?” Al doilea, imbracat in tul, al carui corp este acoperit cu o imagine reprezentand fatada din 30 Montaigne.
Chanel – by Virginie Viard
Prezentarea Casei Chanel a avut loc, ca de fiecare data, la Grand Palais, locul unde Karl Lagerfeld si-a prezentat aproape toate colectiile. Succesorul sau la Chanel, directorul de creatie Virginie Viard, a transformat locul intr-o biblioteca confortabila, dar masiva, cu peste 350.000 de carti inspirate de biblioteca personala a lui Coco Chanel.
Cea de-a doua colectie a lui Viard dupa disparitia lui Lagerfeld (si spectacolul de debut haute couture) a reprezentat pentru casa de moda franceza aproape „o afacere intima” fata de productiile exorbitante ale „Kaiserului”.
Iar tusa personala, mai feminina, este mai mult decat evidenta: umerii rotunjiti, rochii de sifon, pantaloni fluizi, utilizarea intensa a broderiilor si aplicatiilor din pene, o multitudine de culori stralucitoare.
Extravaganta si stralucire
Spectacolul invitatilor
Iar dupa modelul tuturor saptamanilor de moda, outfit-urile etalate in afara show-urilor sunt la fel de inspirationale ca cele prezentate pe podium
Text: Cristina Dudau
Foto: Hepta