Printarea 3D sau „additive manufacturing” a luat cu asalt casele de moda. De la bijuterii la pantofi si pana la rochii, printarea 3D se poate face folosind doar o simpla imprimanta. Aceasta tehnica poate deveni viitorul modei. Imprimarea 3D exista de zeci de ani, dar abia anul acesta a inceput sa isi faca drum in lumea modei. O tehnologie care, odata, era utilizata in principal pentru realizarea prototipurilor, acum este folosita in realizarea pieselor de rezistenta ale garderobei.
The beginning
In februarie, Dita Von Teese (actrita americana, promotoarea dansului erotic “new burlesque”) si-a facut aparitia la o conferinta ce a avut loc la Hotelul Ace din New York imbracata… nu tocmai normal. Aceasta a purtat o rochie imprimata 3D, creata cu ajutorul tehnicii SLS (selective laser sintering), constituita din straturi de pudra de nylon si decorata cu 13.000 de cristale negre Swarovski. Arhitectul Bitonti Francis si designerul Michael Schmidt (cel care a creat celebra rochie din baloane purtata de Lady Gaga) sunt cei care au creat respectiva rochie.
Rochia a fost “tiparita” in studioul companiei Shapeways din New York si prezentata de Swarovski. Rochia are aproape 3.000 de extensii independente mobile care fac ca aceasta sa fie foarte flexibila, astfel incat sa poata fi imbracata si scoasa ca o rochie obisnuita. Totusi, nu este chiar o tinuta de strada.
Continuum Fashion – prima lenjerie intima 3D
O companie numita Continuum Fashion creeaza haine personalizate orientate catre consumator. Continuum Fashion a creat prima lenjerie intima printata 3D, numita N12. Toate piesele, inclusiv inchiderile sutienului, sunt imprimate 3D si fixate impreuna fara nicio urma de cusatura. N12 a fost numita dupa materialul din care a fost conceputa: Nylon 12. Acest nailon solid este creat prin procesul de imprimare SLS – 3D. Rezistent la apa, N12 este si extrem de confortabil. Desi sunt mai ieftine decat o rochie plina cu cristale, lenjeriile intime imprimate 3D lasa urme serioase pe portofel. Fiecare N12 se face la comanda si costa aproximativ 275 $.
Iris van Harpen – pantofii realizati prin tehnologia de imprimare 3D
Fashion designerul Iris van Harpen a colaborat cu arhitectul Rem D. Koolhaas pentru a crea un model deosebit de incaltaminte printata 3D. Pantofii au fost prezentati in cadrul show-ului Paris Fashion Week in timpul show-ul haute couture al designerului. Koolhaas, fondatorul brandului de pantofi United Nude, a creat pantofi impreuna cu Iris van Harpen si pentru show-ul Wilderness Embodied. Iris Van Herpen este unul dintre primii designeri de moda care au experimentat tehnologia de imprimare 3D.
Catherine Wales – creatie 3D cu aer futurist
Nici designerul Catherine Wales nu s-a lasat mai prejos si a utilizat tehnologia 3D pentru colectiile sale. Astfel, Catherine Wales a utilizat tehnologia de printare 3 D pentru a crea piesele de rezistenta ale colectiei „Project DNA”. Piesele vor fi incluse in cadrul expozitiei „The Future is Here: A New Industrial Revolution”. Colectia este inspirata din identitatea si structura vizuala a cromozomilor umani. Tehnologia 3 D poate rezolva problemele legate de dimensiunile si cusaturile hainelor venind `n `ntampinarea cererilor consumatorilor.
Nike – primul pantof de fotbal in varianta 3D
Cunoscuta companie Nike a lansat si ea, la inceputul acestui an, o pereche de incaltaminte pentru fotbal cu aplicatii imprimate 3D. Nike Vapor Laser Talon a fost tiparit folosind sintetizarea selectiva cu laser pentru a produce un pantof de fotbal foarte usor, de numai 159 grame, cu tot cu placute.
Printarea 3D, viitorul modei?
In ciuda faptului ca imprimarea 3D a hainelor este o chestiune relativ noua, procedeul a fost folosit de ani de zile pentru realizarea accesoriilor, a bijuteriilor, gentilor si a pantofilor. Chiar daca imprimarea hainelor 3D pare sa nu aiba prea multe adepte in momentul de fata, in viitor acestea vor fi piese de rezistenta in garderoba oricarei femei. Sau cel putin asa sustine arhitectul Bitonti Francis care este de parere ca “in aproximativ 10 ani, astfel de imbracaminte va fi pe rafturi in magazine si la mare cautare.”
Text: Andreea Popescu