Temele pentru acasa care le iau ore in sir copiilor sa le rezolve se pare ca nu ii ajuta pe acestia, asa cum cred de obicei profesorii, ci mai mult, le dauneaza – adica ii pot face sa obtina rezultate mai proaste la teste.
La aceasta concluzie a ajuns un grup de cercetatori australieni care au pus cap la cap mai multe studii despre relatia dintre timpul petrecut facand temele si performantele academice ale elevilor. Potrivit lui Richard Walker, psiholog la Universitatea din Sydney, datele arata ca in tarile in care elevii petrec mai mult timp facand temele, acestia obtin note mai mici la un test standardizat numit PISA (Program for International Student Assesment). Aceleasi rezultate au aparut si atunci cand cercetatorii au comparat timpul petrecut facand temele si notele obtinute la scoala de elevii din aceeasi tara.
Aglomerarea elevilor cu teme cat mai lungi, care sa necesite ore multe de studiu, le face rau acestora. Pana in clasa a 10-a, elevii nu obtin beneficii semnificative facandu-si temele, spun cercetatorii, iar 2-3 ore pe saptamana dedicate temelor sunt suficiente. Tinand cont ca in Romania este o practica foarte des intalnita printre profesori – aceea de a le da copiilor teme interminabile pentru acasa – n-ar fi rau ca dascalii sa ia in considerare si astfel de cercetari. Dar problema temelor pentru acasa care ii tin pe copii ore in sir pe un scaun sa le rezolve, dupa alte multe ore de scoala, este doar o parte mica din reforma extrem de necesara a invatamantului romanesc, care se lasa asteptata.
Text: Bianca Badescu