Massimiliano este unul dintre cei mai buni hairstylisti din Romania, insa ii place sa spuna despre el ca este mai degraba un tehnician al parului. Ce mi-a placut la el este ca are un simt foarte dezvoltat al firescului si ca are o abordare complexa cand vine vorba de par si tot ce presupune ingrijirea lui.
Este genul de stilist pe care l-ai lasa sa te tunda asa cum vrea, fiind sigura ca o sa-ti placa rezultatul. De la el am aflat care sunt tendintele in materie de tunsori si coafuri in acest sezon, ce greseli nu trebuie sa facem atunci cand ne aranjam parul sau cand ne vopsim, de ce nu ar trebui sa ne facem coc de Revelion, dar si de unde pleaca problema parului gras. Asa ca de sarbatori, va facem cadou un interviu special, speram sa va placa si sa va foloseasca!
TONICA: Cum te-ai hotarat sa devii hairstylist?
Massimiliano: La mine a fost ceva automat, pentru ca eu provin dintr-o familie de hairstylisti. Bunicul meu, tata, mama, toti au fost hairstylisti. Mama m-a dus in salon la 5 zile dupa nastere. Iar un lucru pe care il vezi zilnic devine obisnuit pentru tine. Si apoi incepe si pasiunea, si pasiunea a venit in timp, in sensul ca in momentul in care simti ca poti sa ai rezultate intra in joc si pasiunea. A fost o afacere de familie si in timp salonul a devenit al meu. Eu aveam 17 ani si deja gestionam salonul. Prima tunsoare am facut-o la 12 ani.
T: Care sunt cele mai importante lucruri pe care le-ai realizat, ce premii ai primit?
M: Premiile nu au fost niciodata un lucru extrem de important pentru mine. Da, te bucura, te fac sa te simti mai bine… Lucrul cel mai important pe care l-am facut este ca am reusit sa devin un tehnician international, aveam numai 23 de ani si eram cel mai tanar tehnician international din lume. In 2003, eu aveam in Italia un salon foarte avansat din punct de vedere tehnologic. Totul era sterilizat, aveam o microcamera montata sus si clienta putea sa se vada cand eu o tundeam. Cand am venit in Romania am vrut sa arat ce inseamna un stilist italian si sa inteleaga oamenii ca daca iti place stilul D&G nu poti sa i-l ceri lui Armani. Dupa care, am avut tot felul de experiente, show-uri, filme.
T: Care a fost cea mai frumoasa experienta?
M: Cel mai emotionant a fost filmul lui Mel Gibson, (n.r. Patimile lui Iisus), la care am lucrat printr-un noroc, pentru ca s-a imbolnavit un prieten de-al meu, eram foarte tanar si m-au chemat pe mine. Am avut ocazia sa vad ce inseamna o productie mare. Le-am cunoscut pe Maia Morgenstern si pe Monica Bellucci, si pentru mine a fost foarte emotionant. Sa lucrezi pentru un film e de multe ori mai usor decat pentru o sedinta foto, plus ca se folosesc foarte multe peruci in filme.
T: Vei deschide un salon, spune-mi mai multe despre asta…
M: Salonul pe care il voi deschide are un concept nou. Acum lumea este foarte atenta la ce mananca, cu ce se spala… Voi deschide un salon in care se vor folosi numai produse organice, exclusiviste, produsele sunt de o calitate superioara, au un miros deosebit. Pentru ca acum multa lume este alergica la tot felul de ingredinete si m-am gandit ca pot sa ajut lumea care este in situatia asta. Este foarte rar ca o persoana sa fie alergica la produsele organice, acestea sunt mult mai delicate cu parul.
T: Ce coafuri si tunsori sunt la moda in acest sezon?
M: Sunt doua tendinte generale: se merge in continuare cu un par destul de scurt, lungimile foarte mari nu se poarta, parul mediu sau foarte scurt; se joaca foarte mult cu asimetria, cu tunsorile in scari si cu culoarea. Nu se mai poarta culorile uniforme, totul trebuie sa fie un joc de culori. Exista o tehica acum, la noi in Italia se foloseste deja de cativa ani, se numeste slide in light. Este de exemplu tehnica aplicata pe parul Antoniei. Aceasta este o tehnica care in Italia este obisnuita, insa aici suntem la inceput. Si pentru asta trebuie sa fim atenti. In momentul in care vorbim de jocuri de lumina, trebuie sa fim atenti sa folosim si tehnica potrivita. Un stilist daca aude de jocuri de lumina nu trebuie sa inceapa sa faca nu stiu cate culori in cap. Asta nu este ok, totul trebuie sa fie apropiat. Nu poti face negru cu varfurile platinate, asta nu exista pentru mine, totul trebuie sa fie cat mai elegant si cat mai relaxant, sa fie o linie calda, care curge. Parul trebuie sa aiba o nuanta care sa iti faca placere. In niciun caz suvite.
T: Care sunt greselile pe care le fac in general femeile si stilistii in Romania?
M: Un lucru care se face foarte des in Romania este tapajul. Femeile isi tapeaza incontinuu parul si in Romania, majoritatea femeilor au un par subtire. Un par subtire, lung si tapat inseamna un par care se rupe usor. Daca eu tapez parul des si pun si mult fixativ, in momentul in care imi voi spala parul si voi incerca sa-l descurc, se va rupe. Daca te uiti in general pe strada, majoritatea femeilor au parul rupt, mai ales de la tapaj. Mie nu-mi place asta, mai ales ca este un lucru care nu este natural. Tot ce nu este natural nu este frumos. Asta este prima greseala. Din punct de vedere stilistic, stilistii tund de multe ori intr-un mod nepotrivit in sensul ca nu se personalizeaza tunosarea, asa cum ar trebui. Nu poti sa spui ca daca tunzi scurt calota, parul o sa aiba volum. Poate sa fie corect, dar in acelasi timp poate fi gresit. Pentru ca trebuie vazut ce tip de par are clienta. Sunt greseli pe care le poti depasi ca stilist atunci cand vrei sa intelegi mai multe lucruri, sa gasesti tehnica potrivita. De exemplu, eu folosesc o tehnica de tunsoare care se numeste tunsoare a la italiano. Nu este o tehnica care se foloseste aici, majoritatea folosesc aici pivot point o tehnica depasita, facuta de o echipa franco-canadiana in anii ’60-’70. Trebuie sa folosim o tehnica in care parul este tuns in cadere naturala. Aceasta este o tehnica. Meseria de stilist nu este o meserie de fantezie, in meseria mea fantezia nu este mai mult de 5%, restul se numeste tehnica. O tunsoare inseamna geometrie, a vopsi inseamna chimie. Eu am facut 6 ani de chimie industriala. Daca trebuie sa ai un anumit rezultat cu o vopsea, te folosesti de regulile chimice si nu ai cum sa gresesti.
T: In materie de vopsit, care ar fi greselile?
M: Faptul ca acum se cumpara foarte multa vopsea din supermarket. Este adevart ca este mai ieftina, dar este si mult mai agresiva cu parul. Si este cel mai dificil de scos din par. Fiind un produs care trebuie sa mearga mai bine pentru mai multi, este mai puternic. Produsele din supermarket au o legatura chimica metalica, care este cea mai puternica din cate exista, din punct de vedere chimic. Este falsa si ideea ca daca iti decolorezi parul il distrugi. Depinde de stilist, de cum stie sa faca aceasta procedura. Exista o statistica internationala care arata ca in lume doar 5% dintre stilisti sunt foarte bine pregatiti din punct de vedere tehnic. Pentru ca inseamna munca multa, rabdare multa, sa studiezi mult.
T: Ce tunsori recomanzi pentru parul subtire?
M: Aici avem doua variante: daca o clienta vrea parul lung, atunci trebuie sa mergem pe o tunsoare rotunjita, pentru ca parul sa para mai bogat, daca vrea un par scurt atunci ne putem juca mult cu scarile, putem tunde mai scurt la ceafa, asa putem da mai mult volum. Si conteaza trasaturile.
T: Dar pentru parul cret?
M: In Romania este o problema destul de mare, pentru ca stilistii nu sunt pregatiti sa tunda par cret. Dar este normal, pentru ca nu sunt multe femei cu parul cret. Multe cliente cu parul cret vin la mine, pentru ca eu vin din sudul Italiei si acolo 70% dintre femei au parul cret, gros. Un par cret deja are volum, nu trebuie filat foarte mult de la radacina. Mai ales in Romania, unde parul cret nu este neaparat si gros la fir, nu trebuie filat mult pentru ca isi pierde orice fel de frumusete. Pentru ca filatul inseamna sa-l subtiem, si cand il subtiem nu ramane nimic.
T: In Romania foarte multe dintre femei se vopsesc blonde, de ce crezi ca se intampla asa?
M: E un lucru normal, aceasta este o moda care va trece peste 5-6 ani. Pentru ca este o perioada istorica, istoria se repeta. Se considera ca blonda este mult mai atractiva, este o persoana care iese din normalitate, da impresia unei papusi. Dar este o perioada trecatoare, dupa care se va intelege ca daca ai tenul masliniu si ochii inchisi nu merge sa fii blonda. Dar este nevoie sa treaca timp si piata sa accepte ce este frumos si nu doar ce este in tendinte. Aberant mi se pare la cineva sa-si faca parul gri, care te imbatraneste. Blondul platinat, albastrul, verdele, etc. sunt culori care pentru mine nu exista in salon. Nu consider ca o clienta poate arata bine astfel si nu voi vopsi pe nimeni asa.
T: Da-ne cateva idei pentru coafurile de Revelion…
M: Este o exagerare ca multi fac cocuri. Un par prins usor, o coada purtata intr-o parte, o impletitura laterala, ceva simplu, nu prea lucrat, daca il lucrezi mult, imaginea va fi exagerata. Plus ca Revelionul nu este un eveniment unde trebuie sa ma duc cu un coc, pentru ca de Revelion ma distrez, dansez si nu mi se pare potrivita o imagine prea lucrata. Nu vad partea sexy, partea feminina a cocurilor cu volum exagerat sau ca o minge. Ce este simplu, este frumos, asta este viziunea mea.
T: Multe femei au probleme din cauza ca parul li se ingrasa repede, ce trebuie facut in acest caz?
M: Da, pentru asta trebuie vazut de ce este parul gras. Poate fi o problema hormonala sau cu tiroida, trebuie vazut de unde vine problema, ne putem face analize. Prea usor se spune “foloseste un sampon pentru par gras”, dar e mai complicat daca parul este gras la radacina si uscat la varfuri. Astazi exista programe la calculator cu o microcamera unde pot vedea exact scalpul clientei si ce problema are si pentru asta se pot folosi 2-3 sampoane combinate. Dar trebuie sa vedem de unde vine problema. Daca este normala sau hormonala. Exista solutie pentru orice. Acum se practica sa folosesti argila pentru radacini grase si argila este un sebo-reglator natural care ma ajuta sa degresez parul fara sa-l afectez.
T: La final, da-le un sfat cititoarelor noastre, te rog.
M: Sa nu se spele prea des pe cap si cu produse nepotrivite. Sa nu se spele mai des de 2 ori pe saptamana daca au parul lung si de 3 ori daca au parul scurt. Sa nu foloseasca des placi, fixativ puternic, nu avem nevoie.
Text: Bianca Badescu