Angelina Jolie are un talent aparte de a atrage toate privirile. Indiferent de film, este greu să te concentrezi pe altceva atunci când ea domină scena. Totuși, în cel mai recent proiect al său, Maria, regizat de Pablo Larraín (inspirat de viața legendarei cântărețe de operă Maria Callas), Jolie are un rival inedit, dar remarcabil: garderoba spectaculoasă creată de maestrul costumier Massimo Cantini Parrini.
Un festin vizual al modei
În acest film, costumele ilustrează diversele etape ale vieții cântăreței. Ținutele avangardiste marchează momentele cele mai memorabile ale carierei sale, în timp ce paltoanele luxoase din lână și rochiile croite impecabil simbolizează viața ei socială – uneori controversată.
Ochelari supradimensionați, broșe strălucitoare și alte detalii prețioase reflectă perfecționismul care i-a definit etica muncii și personalitatea. Astfel, Maria devine un festin vizual al modei, perfect potrivit nu doar pentru orice divă, ci pentru cea supremă.
Designerul Italian Massimo Cantini Parrini detaliază într-un interviu pentru Harper’s Bazaar cum a transpus în termeni de fashion viaţa Mariei Callas pe marele ecran, colaborând îndeaproape cu Angelina Jolie, și dezvăluie care este ținuta sa preferată dintre cele peste 60 de creații personalizate pe care le-a realizat.
50 de costume şi camera secretă
Cum ați descrie stilul Mariei Callas în viața reală și cum l-ați transpus pe ecran?
Crearea costumelor pentru Maria Callas nu a fost dificilă în ceea ce privește inspirația, deoarece Callas a fost o divă adorată, fotografiată și intervievată de numeroși jurnaliști. Dincolo de imaginile iconice pe care le cunoaștem cu toții, am aprofundat cercetările și am descoperit fotografii mai intime: surprinse în casele prietenilor, la cine în oraș sau la alte evenimente informale, care nu aveau legătură cu viața sa profesională. Acestea mi-au oferit o sursă neprețuită de inspirație pentru a crea o garderobă care să reflecte anii ’50, ’60 și ’70.
Pentru film, ne-am ghidat după viziunea lui Pablo Larraín, proiectând o garderobă care să servească povestea. Am realizat 60 de costume, dintre care aproximativ 50 au fost incluse în film.
Am observat că filmul nu se concentrează doar pe costumele purtate de Maria, ci și pe hainele din fundal, cum ar fi cele din garderobă. De ce ați pus accent pe aceste detalii?
Am dorit să recreăm întregul univers al Mariei. Împreună cu scenograful, am umplut dressingul și camera ei cu haine și accesorii care să redea amintirile și suvenirurile din cariera sa de artistă. Dressingul devine astfel o „cameră secretă”, plină de obiecte vestimentare și povești.
Rochiile expuse pe manechine includ ținute pe care Maria le poartă de-a lungul filmului. Acest spațiu conținea piese purtate la evenimente din anii ’50 și ’60 – nu doar ținute elegante, ci și genți, pantofi, bijuterii și eșarfe care i-au definit stilul.
Halatele bunicii, inspiraţie pentru o piesă iconică
Un element central în film este halatul crem purtat de Maria în apartamentul său. Cum ați creat această piesă iconică?
Halatul a fost conceput ca o formă de protecție – o piesă care o învăluie și o adăpostește în intimitatea căminului său. M-am inspirat din halatele bunicii mele, folosind o culoare ivoire care să contrasteze cu hainele negre pe care Maria le purta adesea în public. Am vrut ca acest halat să emane liniște și libertate, o reflectare a unei bucurii interioare.
Realizarea sa a fost un proces meticulos. Am colaborat cu o tricotatoare pricepută din Roma, care a folosit două tipuri de fire – unul simplu și unul de cașmir – pentru a crea o textură tridimensională deosebită.
Cum a contribuit garderoba, dar și prezența Angelinei Jolie, la opulența vizuală a filmului?
Lucrul cu Angelina Jolie a fost o experiență emoționantă. Ea s-a transformat complet în Maria Callas, iar garderoba a fost creată gândindu-ne la diva originală. Angelina a fost extrem de implicată în acest proces – am lucrat îndeaproape, alegând împreună țesături și designuri care să servească filmului.
Rochia pictată manual din Medeea
Accesoriile au un rol important în film. Care sunt cele mai semnificative?
Accesoriile fac diferența în redarea unei epoci. Am recreat bijuterii și am inclus piese esențiale precum eșarfele, încălțămintea și mănușile, toate inspirate din stilul Mariei Callas. Procesul a fost migălos – majoritatea obiectelor le-am găsit în Londra, după multe căutări.
Care este piesa de care sunteți cel mai mândru?
Sunt deosebit de mândru de două piese: halatul de casă, care mi-a luat mult timp pentru a atinge proporțiile perfecte, și rochia de scenă din opera Medea. Aceasta are un design simplu, dar este pictată manual, replicând originalul și evidențiind emoția și rafinamentul caracteristice Mariei Callas.
Foto Hepta