Din păcate, o industrie care produce atât de multă frumusețe pune atât de multe probleme mediului înconjurător… Fiind cunoscut faptul că industria modei este una dintre cele mai poluante din lume, unii ar spune că este mai poluantă decât cea a petrolului, marile case de modă au luat decizii importante în acest sens, în ultimii ani.
Conceptul de modă sustenabilă nu este nou, însă ia amploare, cu atât mai mult cu cât brandurile de fast-fashion impactează negativ mediul înconjurător şi comunităţile. Deocamdată, nu exista modă 100% ecologică, iar momentan toate hainele au un impact negativ asupra mediului, unele mai puţin, iar altele mai mult.
Termenul de fast fashion a fost folosit pentru a descrie modelul de afaceri Zara, încă de la începutul anilor 1990. Acum, acesta a ajuns să domine întreaga industrie de fashion a lumii prin vânzarea accelerată de haine ieftine, din ţesături sintetice şi care se produc repede.
Fabricarea de materiale textile artificiale produce de mulţi ani emisii nocive. În ţările în care există majoritatea acestor fabrici, precum Cambodgia, India, Vietnam, Indonezia , unde mâna de lucru este ieftină, a crescut rata poluării nu doar în aer, ci şi în ape, din cauza vopselurilor şi a detergenţilor folosiţi pentru colorarea şi protejarea materialelor.
Ce este sustenabilitatea în modă
Sustenabilitatea în modă se referă la folosirea materialelor precum bumbacul organic, la reciclarea materialelor, folosirea sistemelor precum „cradle to cradle” și evitarea chimicalelor dăunătoare oamenilor și naturii. Crearea de materiale textile ecologice presupune a privi în detaliu tot ce este afectat de realizarea acestora, de la mediu până la comunităţile unde ele sunt produse şi până la clienţii finali.
Însă, dacă hainele ar fi confecţionate doar din bumbac ar fi excelent, doar că acest lucru ar ridica preţul produsului, iar fenomenul fast fashion n-ar mai fi valabil. În general, bumbacul se găsește în 40% dintre hainele produse la nivel global, în timp ce ţesăturile sintetice precum poliesterul și nailonul se găsesc în peste 70% dintre materialele textile.
Deşi bumbacul are nevoie de multe resurse pentru a se produce, apă şi îngrăşăminte naturale specifice, în lume, producţia lui a devenit poluantă. În Kazahstan şi Uzbekistan, de exemplu, pentru a menţine produţia sa, în anii ’60, Uniunea Sovietică a redirecţionat două râuri ale Mării Aral pentru a uda plantaţiile. Însă din păcate, acest lucru a dus la secarea mării.
Citeşte şi despre cum ne va schimba pandemia stilul vestimentar!
Pe de altă parte, ţesăturile sintetice precum nailonul cresc nivelul de poluare pentru că se produce în fabrici din oxid de azot. Pe toată durata sa de viaţă, nailonul se descompune, treptat, în particule mici care poluează:
- aerul, pentru că produce efectul de seră, care duce la încălzirea globală,
- apa pentru că se descompune inclusiv atunci când spălăm rufe, care apoi se revarsă în râuri şi mări, iar peştii pe care noi îi consumăm ulterior pot ingera aceste particule,
- pământul, pentru că suferă modificări la diferenţele de temperatură. La contactul cu soarele, de exemplu, se poate topi şi poate întreţine arderea, ducând la adevărate catastrofe.
Totodată, mașinile de cusut, mașinile de spălat, utilajele, pompele de aer și aşa mai departe, cele care ajută la producţia materialelor textile şi la întreţinerea acestora consumă cantități uriașe de energie. Iar transportul acestora, fie el maritim, aerian sau terestru, toate poluează atmosfera.
Soluţiile găsite de marii producători de haine
Multe brand-uri celebre fac eforturi pentru a reduce semnificativ consumul de apă implicat în manufacturarea produselor textile. Tot ele încearcă să reducă substanţele chimice care poluează atât mediul cât şi sănătatea lucrătorilor din fabrici.
Casele de modă lucrează la crearea hainelor durabile, ce pot fi purtate în mai multe sezoane, la reducerea deşeurilor şi la folosirea fibrelor provenite din agricultura organică, fără pesticide şi tratamente toxice pentru mediu şi lucrători.
Cei care produc modă sustenabilă şi se găsesc şi în România sunt: Levi’s, H&M Conscious, Deichmann, Stella McCartney, Sense, C&A şi brand-ul românesc Ioana Ciolacu.
Uite AICI alte brand-uri ECO-friendly!
Cum putem să susţinem moda sustenabilă?
În primul rând, ar trebui să scădem consumerismul şi să repurtăm haine cărora le-a trecut trendul, dacă ne mai vin, ori să le donăm. De asemenea, putem crea haine noi din cele vechi folosindu-ne de creativitate.
În al doilea rând, ar trebui să achiziţionăm piese vestimentare versatile, ce pot fi purtate în mai multe sezoane, item-uri clasice cu croieli simple ce rămân nemuritoare şi basic-uri de la magazinele enumerate mai sus.
Iar, dacă ne permite buzunarul, putem investi în ţinute realizate din ţesături naturale de origine vegetală şi animală, precum: bumbac, in, iută, canepă, bambus, cocos, agave, mătase, lână şi poate…piele?
Text: Bettina Cristea
Photo: Freepik, Vogue