Febra cumparaturilor, placerea de a cumpara, “reflexul” de a merge la cumparaturi sau shoppingul este un fenomen specific in general sexului feminin. Femeile iubesc la nebunie sa mearga prin magazine si sa cumpere tot felul de produse chiar daca nu intotdeauna au nevoie de ceva anume.
Placerea de a cheltui banii poate deveni, la un moment dat, usor periculoasa fiindca, daca te lasi luata de val, portofelul sau cardul se golesc mai repede decat ti-ai propus. Perioadele de reduceri sunt reprezentative in ceea ce priveste nebunia cumparaturilor. Aglomeratia, vanzoleala, cozile de la case, sacosele spun tot despre ce inseamna febra shoppingului. Reducerile afisate cu litere mari, de culoare rosie, parca te baga in transa si brusc simti nevoia sa cumperi ceva, nu-i asa? Seamana a dependenta. In aceste perioade, cei mai simpatici sunt barbatii atunci cand isi insotesc nevestele sau prietenele in magazine. Pot fi remarcati cum asteapta resemnati in fata magazinelor incarcati de sacose imense. Exista studii care au numit aceasta tulburare “shopping patologic”, fiindca are legatura cu o deformare a personalitatii individuale, cu anxietatea sau stresul cotidian. Sunt femei care fac cumparaturi atunci cand sunt deprimate sau, dimpotriva, devin nervoase atunci cand nu-si cumpara ceva.
Cand persoana devine obsedata de cumparaturi, achizitionand lucruri de care nu are nevoie, cheltuind exorbitant, vorbim deja de o problema ce a ajuns in faza de tratament cu ajutorul pastilelor.
Dependenta de shopping este alimentata de iuresul ametitor al preturilor scazute, ce te fac sa vezi teancuri de produse-chilipir, culori, lumini, oameni fericiti. Se formeaza o atmosfera de ameteala placuta, o stare optimista si chiar euforica, o betie a simturilor. Daca te uiti din afara, toata atmosfera are ceva nebunesc in ea. Vei observa mai ales femei tinere, cu fete incordate, neobosite, pline de energie la scotocit, adunand teancuri de haine, pentru ca, in final, dulapul sa ajunga plin de haine pe care nu le poarta niciodata.
Femeile ajung sa piarda la cumparaturi nu numai bani, ci si nervi, timp, rabdare. Vraja ofertelor nu te ajuta sa economisesti, ci, dimpotriva, sa cheltuiesti mai mult fiindca in afara de lucrurile necesare pe care le-ai cumparat, vei cumpara poate si o gramada de alte lucruri de care nu ai neaparata nevoie.
- Ce te faci cu prietena sau sotia in momentul in care vezi ca incepe sa fie atinsa de virusul shoppingului?
Pentru a nu te lovi de o reactie recalcitranta din partea ei, propune-i o discutie rationala pe tema asta si poti incepe prin a-i spune ca nu trebuie sa priveasca ofertele tentante si de nerefuzat ca o ultima sansa. Intreaba-ti partenera daca este, intr-adevar, convinsa ca acel produs mult dorit ii este necesar cu adevarat.
Propune-i sa nu se mai gandeasca la pretul redus de cateva ori, ci la suma totala pe care o va cheltui cumparand toate acele lucruri si incearca sa o convingi sa mergeti acasa si, eventual, sa reveniti in alta zi pentru a alege in liniste.
Daca observi ca are mereu tendinta de a cumpara prea multe lucruri, propune-i un exercitiu: sa aleaga un singur obiect dintre toate lucrurile dorite si astfel vei observa ca obiectul ales este exact ceea ce-i lipseste si de care are nevoie cu adevarat.
Spune-i ca ar putea sa se gandeasca la cei care nu au nici macar cele necesare pentru viata de zi cu zi si atunci e posibil sa realizeze ca multe din lucrurile pe care isi dorea sa le cumpere erau simple mofturi.
Roaga-ti partenera sa nu mai mearga in magazine in perioada reducerilor. Este o metoda destul de sigura si care ajuta foarte mult. Cand pleaca la shopping, faceti impreuna o lista clara a produselor ce urmeaza sa le cumpere si stabiliti un buget fix in care sa se incadreze. Daca lucrurile merg rau, atunci va trebui sa o ajuti putin sa iasa din vraja asta a cumparaturilor, prin urmare, incearca sa o insotesti o perioada permanent atunci cand pleaca la shopping. Spune-i sa renunte la privitul in vitrinele magazinelor. Acestea au un rol clar de a te atrage inauntru. Ia-o de la serviciu si schimba drumul spre casa daca acesta trece prin fata unor magazine comerciale.
Vorbeste cu rudele sau prietenele ei sa nu o mai imprumute cu bani.
Text: Vladimir Toma