Creatorul de modă revoluționar japonez Issey Miyake a murit la vârsta de 84 de ani. Vestea tristă a fost dată chiar de compania sa. Cunoscut pentru stilul mereu surprinzător și parfumul inovator, Miyake – cel care a supraviețuit a construit un brand global, care a inclus și celebrelor pulovere negre cu guler înalt purtate de Steve Jobs.
Miyake era cunoscut că a lucrat cu tehnici tradiționale și moderne de modă în timpul lungii sale cariere. “Prințul Stilului”, așa cum era supranumit, s-a stins vineri, pe 5 august 2022, după o luptă grea cu un cancer la ficat. Înmormântare privată a avut deja loc, relatează presa japoneză.
Issey Miyake și bomba de la Hiroshima
Născut la Hiroshima în 1938, Issey Miyake avea doar 7 ani când orașul natal a fost devastat de o bombă atomică. Mama sa a murit din cauza expunerii la radiații trei ani mai târziu.
„Când închid ochii, încă văd lucruri pe care nimeni nu ar trebui să le experimenteze”, a scris celebrul designer într-un articol de opinie din New York Times, publicat în 2009. Tot atunci, a adăugat că preferă să se gândească la lucruri „care pot fi create, nu distruse și care aduc frumusețe și bucurie”.
Miyake ar fi vrut să fie dansator sau atlet când era mic. Însă asta s-a schimbat imediat după ce a citit revistele de modă ale surorii sale. A studiat design grafic la o universitate de artă din Tokyo. Apoi a plecat la Paris – în anii 1960, unde a lucrat cu deja celebrii creatori de modă Guy Laroche și Hubert de Givenchy. Din capitala modei s-a dus direct la New York, unde a stat pentru o scurtă perioadă de timp. S-a întors la Tokyo, în 1970, pentru a deschide Miyake Design Studio.
Issey Miyake și noul mod de pliere a țesăturilor
În anii 1980, Miyake a fost celebrat ca unul dintre cei mai versatili și deschiși designeri din lume. Lucra cu materiale de la plastic la metal, dar și cu materiale tradiționale japoneze și hârtie.
Miyake și-a câștigat și titulatura de “prinț al pliurilor”, după ce a dezvoltat un nou mod de pliere a țesăturii: prin înfășurarea acesteia între straturi de hârtie, într-o presă termică. A fost un succes fenomenal. Diverse teste au dovedit că pliurile au rămas intacte și nu s-au șifonat. Așa a devenit “Pleats, Please line” semnătura lui Miyake. Celebrul designer japonez a creat și un parfum cu acest nume.
Linia distinctivă de genți Bao Bao a lui Miyake, recunoscută pentru micile triunghiuri, a fost celebrată pentru inginerie. Mai mult, a fost atât de populară, încât imitațiile au inundat piața. Miyake a devenit cunoscut și pentru crearea unui stil high-tech, practic și confortabil. Celebrul designer japonez a lansat atât haine pentru bărbați și femei, cât și genți, ceasuri și parfumuri. Se spune că o sticlă de L’Eau d’Issey, lansată în 1992, se vinde la fiecare 14 secunde undeva în lume.
La linia sa A-POC (A Piece of Clothing), ce poate fi admirată acum în muzee, a folosit o mașină de țesut specială care făcea ținute dintr-un tub continuu de material.
Miyake a fost rugat de co-fondatorul Apple, celebrul Steve Jobs, să proiecteze emblematicele pulovere cu gât înalt. Ar fi făcut 100, fiecare la un preț de 175 de dolari.
Miyake: „Designul trebuie să exprime speranța”
Issey Miyake a primit prestigiosul Premiu Kyoto pentru dedicarea pentru artă în 2006. Iar în 2010, a primit Ordinul Culturii pentru „realizări remarcabile” în cultura și artele Japoniei.
„Designul trebuie să exprime speranța”, a spus celebrul Issey Miyake, fiind unul dintre puținele nume japoneze recunoscute în întreaga lume, alături de Yoko Ono.
Puținele lucruri știute despre copilăria lui Issey Miyake
Despre copilăria traumatizantă a lui Miyake nu se știu prea multe lucruri. Însă în 2009, a ținut să sublinieze că nu a vrut să fie recunoscut drept „designerul care a supraviețuit bombei atomice”.
Așa se face că Miyake a ales să nu prea vorbească despre această perioadă. Dar se pare că destinul a făcut ca designerul revoluționar al Japoniei a părăsit această lume cu o zi înainte de celebrarea a 77 de ani de la bombardamentul din Hiroshima, orașului său natal.
Adelina Mariş
Foto japannews.yomiuri