“Casa Gucci”, filmul lui Ridley Scott a avut premiera oficială şi în cinematografele din România. O adaptare a cărții din 2001 “The House of Gucci: A Sensational Story of Murder, Madness, Glamour, and Greed” de Sara Gay Forden, filmul este plin de vedete în distribuţie si de informaţii încă nemediatizate în scenariu.
Lady Gaga în rolul unei Patrizia Reggiani machiavelică; Adam Driver în rolul soțului ei, Maurizio Gucci; Salma Hayek ca cititor de cărți de tarot; Jared Leto cu un machiaj cu adevărat grotesc; Al Pacino şi aici nici nu mai este nevoie de alte cuvinte; Mădălina Ghenea în rolul sex-simbolului anilor ’50, Sofia Loren și, desigur, sute de cadre cu Moda (cu majusculă) anilor ’70, ’80 și ’90.
Celebrul designer de costume Janty Yates (Gladiator, All the Money in the World, The Martian, American Gangster) a vorbit pentru Harper’s Bazaar despre designul costumelor filmului, cum a fost să lucrezi cu Lady Gaga și cum moda de astăzi este la ani lumină depărtare de moda pe care o vedem în “House of Gucci”.
Janty, ai în spate o carieră uluitoare. Ai realizat o mulțime de ţinute de epocă și SF, de la Gladiator la Prometheus. Evident, “House of Gucci” se bazează pe o perioadă cu adevărat fundamentală din istoria modei, anii ’70 și ’80, deci cum a fost diferit lucrul la acest proiect?
Ei bine, a fost diferit pentru că atât Ridley, cât și eu am trăit anii ’70 și ’80!
Cum a fost procesul de documentare pentru acest film?
Am fost la Muzeul Gucci din Florența și a fost cel mai bun lucru de până acum. Au costume din anii ’70 acolo. Au poze cu bărbați făcând pantofi și genți în anii ’40 și ’50, toate portretele familiei, așa că am făcut patru milioane de fotografii și le-am adunat în fișiere enorme. Au existat și personaje pe care trebuia să le documentăm în mod special, precum Marlon Brando. Am compilat toate aceste cercetări și i le-am trimis lui Ridley – și a fost prima dată când am primit un e-mail de răspuns de la președintele MGM care spunea atât: „Bravo”.
Cum a fost colaborarea cu actuala „House of Gucci”?
Ne-au permis să căutăm în depozitele lor și am scos vreo 15 sau 20 de ținute. Am folosit toate gențile lor de arhivă, ochelarii de soare și curelele.
Ai ajuns să folosești piese de arhivă Gucci în film?
Cu greu am ajuns la ele. Le-am ţinut într-o cameră securizată a hotelului nostru sub cheie și pază tot timpul. Am ajuns să folosim doar două în film – când o vedem pe Lady Gaga într-o tunică Double G și pantaloni cu ornamente din piele pe Strada 42 găsind falsuri ieftine și când ea este într-o bluză de mătase Double G și o fustă de piele când primește actele de divorț. .
Pentru costumele Patriziei, ați încercat să creați replici a ceea ce știm că a purtat de fapt sau ați schimbat costumele pentru a sublinia părți ale personajului?
Este un amestec de lucruri. Am reușit să fac un tur prin mai multe arhive din Italia și să construiesc câteva ţinute de YSL și Dior vintage. Patrizia nu s-a îmbrăcat deloc în Gucci. Am scos două-trei ţinute din arhiva adevărată a Patriziei. Există o rochie de seară roz pe care am “tradus-o” în satin roșu pentru prima întâlnire cu Maurizio. I-am schimbat și rochia de mireasă. Am propus două variante și am decis pe care va purta chiar în ziua filmării. Am avut tradiționala rochie de mireasă din fotografii, dar cea pe care am ales-o a fost mult mai drăguță. Cea pe care am selectat-o a fost fabuloasă, îi lăsa gambele expuse și era acoperită cu dantelă superbă, cusută manual. Rochia pe care a purtat-o Patrizia de fapt era foarte simplă, Gucci, dar cu gât și mâneci înalte și pur și simplu nu era foarte interesantă. Era foarte „ca la mănăstire”.
Deci Patrizia Reggiani nu a fost niciodată o mare purtătoare de Gucci,nici măcar atunci când s-a căsătorit în familia Gucci?
Cred că Gucci este un brand minunată – curele strălucitoare, încălțăminte și genți strălucitoare – dar viziunea lor despre modă la acea vreme era foarte conservatoare. Nu cred că prêt-à-porter era punctul forte al lui Gucci la acea vreme. Și Patrizia era o doamnă foarte sexy. S-a îmbrăcat să impresioneze, de aici toate bijuteriile. Ea a vrut să-și arate sânii, talia minusculă și silueta voluptuoasă. … L-am descris întotdeauna pe Gucci din acea epocă drept „fără formă și maro”. Patrizia a purtat o mulțime de YSL și Dior.
Mă gândesc la zilele noastre, ce s-ar întâmpla dacă am vedea soția unui designer important purtând un brand concurrent…
Ei bine, nici măcar telefoane nu existau pe vremea aceea! Cu siguranță nu exista o rețea de socializare. Era deja foarte mult ceea ce publicau ziarele și nu le-a păsat, atâta timp cât ea arăta voluptoasă și sexy.
Lady Gaga a fost incredibilă în “A Star Is Born”, un rol pentru care s-a născut. Dar, pe lângă muzica ei, o cunoaștem și o iubim cu adevărat pe Gaga si pentru modul personal în care şi-a însuşit moda. Cum a fost în acest sens lucrul cu ea, diferit de lucrul cu alte actrițe?
În mod normal, la probele cu actrița te asiguri doar dacă se potrivește costumul și asortezi bijuteriile în ziua de filmare. Cu Lady Gaga a durat mai mult. A fost grozav, nu mă înțelege greșit. Ea s-a transpus complet în personaj la fiecare repetiţie și fiecare probă a durat trei sau patru ore. Am ales doar trei ținute, dar ea dorea să se asigure că proba se face până la cercei, geantă, mănuși, pălărie, până la al-100 lea detaliu.
Cristina Dudău
Sursă foto si text Harper’s Bazaar