“Haute couture” si “pret-a-porter” sunt doi termeni care fac parte din lumea pretentioasa si glamour a modei, iar daca esti pasionata de trenduri, de ultimele noutati in domeniu, cunoasterea sensului celor doi termeni este un must. De exemplu, in Franta, termenul “haute couture” este protejat de lege si se refera la creatiile care nu pot fi facute de oricine si nici pentru oricine, creatii exclusiviste, sofisticate, un stil de viata pe care si-l pot permite doar persoanele cu un oarecare statut.
CREATII VESTIMENTARE EXTRAVAGANTE VERSUS…
Tatal haute couture-ului a fost, surprinzator, un englez, pe numele sau Charles Worth, a carui faima a crescut in anii 1860 cand s-a mutat la Paris si a inceput sa creeze piese vestimentare fabuloase pentru imparateasa Eugenia, sotia lui Napoleon al III-lea. Camera de Comert si Industrie a Modei ce are sediul in Paris este institutia care numeste ce case de moda au dreptul de a lansa si implicit de a realiza colectii “pretentioase”.
La faurirea hainelor haute couture se utilizeaza tesaturi de o calitate superioara, materiale luxoase si o intreaga echipa lucreaza la executarea pieselor vestimentare, cusute manual. Creatiile haute couture reprezinta o distinctie in design, desi in societatea in care traim astazi achizitionarea unor astfel de haine ar putea parea mai degraba un fel de investitie in domeniul artei, pentru ca pretul lor depaseste uneori imaginatia oamenilor de rand.
Inca din anul 1945 exista cateva reguli bine stabilite in ceea ce priveste conditiile impuse brandurilor care pot realiza astfel de haine. Asadar, designerii care doresc sa lanseze creatii haute couture trebuie sa aiba cel putin 20 de angajati, sa aiba doua colectii pe an, atelier in Paris si sa expuna tinutele in saloane private, nicidecum sa le ofere publicului larg, care nici nu si le-ar permite.
Se pare ca doar cei bogati isi permit sa cumpere si sa detina piese haute couture, care reprezinta un simbol al puterii, iar notorietatea si prestigiul modei haute couture fac parte pana la urma dintr-o strategie de business atent executata.
CREATII VESTIMENTARE CUMINTI
Altfel stau insa lucrurile cand vorbim despre pret-a-porter. Hainele din colectiile ready-to-wear respecta anumite marimi standard, iar colectiile pret-a-porter sunt lansate de doua ori pe an, in cadrul festivalurilor Fashion Week, si sunt destinate publicului larg, avand preturi accesibile, pe care si oamenii de rand si le pot permite. Pret-a-porter sunt desigur si hainele care sunt pe stoc in diverse culori si divers accesorizate, pe care ni le achizitionam din magazinele de profil si le purtam zi de zi.
Despre pret-a-porter nu sunt prea multe de spus, decat ca hainele care indeplinesc aceasta conditie pot fi purtate oriunde si oricand, in functie de momentele zilei, dar si de ocazie, in timp ce creatiile haute couture sunt extravagante, de neinteles uneori si aproape deloc purtabile, mai ales daca ne gandim la coafurile si accesoriile care insotesc aceste creatii in timpul prezentarilor. Ce-i drept, ne putem delecta ochii si mintea cu piesele vestimentare de neatins pe care le vedem in spectacolele marilor designeri, dar trebuie sa intelegem ca, pana la urma, cele doua tipuri de haine se completeaza, fiind un fel de fete ale modei, una accesibila, cealalta interzisa.
Text: Ruxandra Raica
Sursa: www.guardian.co.uk