Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania, cu sprijinul Centrului European al Consumatorilor si al Dr. Florin Ioan Balanica, Consultant Personal de Sanatate, a lansat campania Fii un Pacient activ!, campanie de informare despre drepturile si obligatiile pacientilor.
Statistici ingrijoratoare in Romania
Romania se afla pe locul 30 din 50 in randul tarilor europene, referitor la capacitatea de informare a pacientilor, potrivit raportului Puterea pacientilor europeni, publicat la Bruxelles. Cauzele sunt multiple, printre acestea afland-se lipsa resurselor financiare si de informare a pacientilor in luarea propriilor decizii cu privire la sanatate. Acestea conduc Romania pe primul loc in Europa ca rata a mortalitatii din cauza cancerului de col uterin si ca rata a depistarii cazurilor de TBC. O alta statistica ingrijoratoare, potrivit Unicef, anunta ca Romania se afla pe primul loc in cazurile de mortalitate infantila in randul copiilor sub 5 ani. Totodata, cazurile de obezitate in randul tinerilor au crescut cu 50% fata de anul 2007. In aceste conditii, campania de informare Fii un pacient activ! isi propune sa promoveze drepturile romanilor cu privire la sistemul medical de sanatate. Astfel, campania va cuprinde informari de presa, informari online si directe si work-shop-uri dedicate atat pacientilor cat si personalului medical.
Drepturile pacientilor din Romania
Pacientii trebuie sa-si cunoasca drepturile in momentul in care trec pragul unui cabinet medical si nu numai. Astfel, trebuie sa stie ca exista analize si consultatii gratuite si, mai ales, ca au dreptul la a cere o alta parere in vederea stabilirii unui diagnostic. Mai jos se afla drepturile pacientilor din Romania:
- dreptul la informatie medicala
- dreptul la confidentialitate si viata privata
- dreptul sa alegi cele mai sigure metode privind sanatatea reproducerii
- dreptul la tratament si ingrijiri medicale corespunzatoare
- dreptul sa ceri o alta opinie medicala
- dreptul la consultatii preventive
- dreptul si la servicii medicale acordate de un medic acreditat din afara spitalului
- dreptul la despagubiri in cazurile de malpraxis
- dreptul de a-ti exprima consimtamantul
Obligatiile pacientilor asigurati
Pentru a beneficia de serviciile de sanatate, atat de cele private cat si de cele de stat, pacientii trebuie sa aiba in vedere si sa respecte cateva aspecte obligatorii:
- sa se inscrie pe lista unui medic de familie;
- sa anunte medicul de familie ori de cate ori apar modificari in starea lor de sanatate;
- sa se prezinte la controalele profilactice si periodice stabilite prin contractul-cadru;
- sa anunte in termen de 15 zile medicul de familie si casa de asigurari asupra modificarilor datelor de identitate sau modificarilor referitoare la incadrarea lor intr-o anumita categorie de asigurati;
- sa respecte cu strictete tratamentul si indicatiile medicului;
- sa aiba o conduita civilizata fata de personalul medico-sanitar;
- sa achite contributia datorata fondului in conditiile stabilite prin contractul-cadru;
- sa prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele justificative ce atesta calitatea de asigurat.
“Pacientul din Romania are dreptul la ingrijire medicala personalizata in functie de nevoile si posibilitatile sale. De asemenea, are dreptul sa aiba alaturi de el medici care sa il indrume si sa il insoteasca pe tot parcursul procesului de vindecare, intr-o relatie corecta medic – pacient. Este nevoie de un pacient activ si informat, dar si de un sistem care sa incurajeze specialistii din sanatate sa colaboreze in cadrul unor echipe multidisciplinare, in folosul pacientilor.” – a declarat doctor Florin Ioan Balanica, Consultant Personal de Sanatate
Text: Madalina Manole