Excelenta Sa, Doamna Ambasador al Romaniei în Croatia, Oana Cristina Popa: “Activitatea de diplomat m-a învatat sa am mai multa rabdare”

D-na-Ambasador-Oana-Cristina-PopaO combinatie între munca de birou si cea de teren, o activitate sociala intensa, presarata cu multa rabdare, profesionalism si spirit de echipa. Rezumand toate acestea, munca de diplomat „nu se termina niciodata”. Ba se mai poate adauga si alt „job”: de a fi mama. 
 

TONICA: Ce v-a invatat activitatea de diplomat?
Oana Cristina Popa: Activitatea de diplomat m-a învatat sa am mai multa rabdare, sa vorbesc cu masura si sa ascult cu atentie ce au de spus altii. În mod cert mi-a modificat comportamentul. Faptul ca diplomatia presupune o activitate sociala intensa si relatii interpersonale numeroase, se potriveste cu felul meu de a fi si cu personalitatea mea.

TONICA: Intentionati sa ramaneti în sfera diplomatica?
Oana Cristina Popa: Desigur ca misiunea pe care am primit-o acum 4 ani ca ambasador a fost o onoare deosebita si o încununare a eforturilor de pana în acel moment. Planuri evident am, însa ele se refera tot la sfera diplomatica, pentru ca intentionez sa raman în serviciul diplomatic. Avand în vedere ca mai am ani de cariera înainte, sper sa merg pe un drum cel putin liniar, daca nu ascendent.

TONICA: Ce asemanari sunt intre femeia din Romania si cea din Croatia?
Oana Cristina Popa: Multe asemanari. În Croatia, ca si în Romania, femeile au ajuns în pozitii politice si de management în sfera publica si privata. Cred ca, odata cu tranzitia spre democratie a unei tari, femeile au ajuns sa se impuna prin profesionalism si sa devina mai active. Nu e un proces usor, însa rezultatele sunt clare. Romania fiind o tara mai mare, acest lucru este mai vizibil, însa si în Croatia femeile au ajuns la un nivel al respectului de sine asa cum trebuie acesta sa fie.

TONICA: Care este credibilitatea unei femei manager?
Oana Cristina Popa: Asa cum am spus adesea, nu m-am simtit discriminata din cauza faptului ca sunt femeie. Am avut dificultati la început cand, din cauza faptului ca eram foarte tanara, mi-a fost mai greu sa devin credibila (pentru ca la acea vreme, pe la mijlocul anilor ‘90, daca erai tanar si competent, erai privit cu suspiciune), însa a fost o chestiune pe care eu am perceput-o ca fiind legata exclusiv de varsta. Ulterior însa, profesionalismul a prevalat si varsta a ajuns pe planul al doilea.

TONICA: Din experienta dvs. manageriala, “echipa” inseamna “succes”?
Oana Cristina Popa: Din experienta mea, cred ca trebuie sa ai o capacitate buna de a lucra în echipa si de a împarti atat sarcinile, cat si succesele cu colegii pentru a fi eficient. Eu nu cred în munca sau în reusita de unul singur. De asemenea, trebuie sa ai o capacitate de comunicare si de luare a deciziilor foarte buna, sa fii responsabil, dar si sa stii sa dai dovada de fermitate atunci cand e necesar.

TONICA: Cum arata o zi tipica in diplomatie?
Oana Cristina Popa: În diplomatie zilele de lucru nu prea sunt tipice pentru ca exista mai multe aspecte care se întrepatrund. Exista o combinatie între munca de birou/administrativa si cea de teren, între cea de analiza/sinteza si de comunicare publica în asa fel încat în majoritatea zilelor ajungi sa faci putin din fiecare. De asemenea, exista multe zile care nu sunt tipice pentru faptul ca munca de diplomat „nu se termina niciodata”.

TONICA: Mai aveti un alt job full time, pe cel de mama. Cum se impaca cele doua? 
Oana Cristina Popa: Asa este. Reusesc sa le impac, însa cu mentiunea ca aici, cuvantul cheie este “ajutorul”. Indiferent ca vine din partea altor membrii ai familiei sau a unor persoane din afara acesteia, ajutorul competent este crucial pentru a te putea descurca si a te putea dedica din tot sufletul ambelor.

TONICA: Un gand bun/un sfat pentru cititoarele revistei TONICA:
Oana Cristina Popa: Sa fie tonice si sa gandeasca pozitiv pentru ca fericirea, ca si frumusetea, vine din interior !

 

Interviu: Inga Stoian