Epuizarea la locul de munca – ce este si cum o evitam? (I)

Din cauza situatiilor stresante la locul de munca, viata noastra profesionala si personala poate avea de suferit si putem ajunge in stari de epuizare psihica, mentala si emotionala, cunoscute sub denumirea de “sindrom Burnout”. Am stat de vorba cu psihologul Ligia Moise si specialistul in comunicare Marian Enache despre cum putem evita surmenajul psihic, invatand sa ne gestionam mai bine emotiile. Cei doi vor sustine si un curs practic in perioada 13 – 15 februarie 2015, prin care ii vor invata pe cei prezenti o serie de tehnici psihologice si comportamentale care sa ii ajute sa treaca peste astfel de momente.

 



Ce este sindromul Burnout si cum il recunoastem?

“Sindromul Burnout este o manifestare e multor trairi, a multor emotii, care ne epuizeaza, ne ard. Si toate aceste manifestari cu final dramatic pot avea loc in contextul vietii pe care toti o traim, destul de alergati, suprasolicitati, din care de cele mai multe ori nu stim sa ne oprim. Nestiind cum sa facem fata, ne lasam dusi de val si toate acestea pot duce la acest sindrom Burnout. Pentru ca practic suprasolicitam organismul, atat fizic cat si intelectual, si apare epuizarea. Bineinteles ca ea nu apare dintr-o data. Sunt cateva semne si simptome care ar trebui sa ne dea de gandit.

Mai ales la inceput de cariera, in momentul in care am lucruri noi de facut si daca mai am si un sef care stie sa le ceara intr-un mod mai putin delicat, apare acea stare de neliniste. Noi specialistii o numim anxietate. Ea se poate exacerba. Pana la un anumit punct este buna, pentru ca ne pune in miscare. In momentul in care trecem dincolo si apare aceasta anxietate, este un prim semn. Daca nu invat sa fac ceva atunci, vor aparea atacurile de panica.” (Ligia Moise)

 

Cum eviti epuizarea la locul de munca?

Putem evita sa ajungem in stari de epuizare, daca tinem cont de cativa pasi: trebuie sa fim sinceri cu noi si sa ne asumam ceea ce simtim, sa invatam sa reactionam la situatii stresante si sa le comunicam celor din jur ceea ce simtim.

“In primul rand, individul trebuie sa isi faca el curatenie in interior. Sa fie constient de faptul ca are niste probleme. Sa si le asume si sa caute niste solutii. Esti nelinistit, incepi sa fii stresat, nu mai dormi noaptea, nu mai ai pofta de viata, nu mai esti productiv? Este clar ca se intampla ceva cu tine. Si poti sa faci un pas in spate si sa te intrebi <<ce se petrece cu mine?>> E vorba si despre comunicare, care vine atat dinspre angajat catre angajator, cat si invers. Si desigur este vorba despre sinceritatea si managementul emotiilor pe care fiecare si-l face in forul interior. Este bine sa te duci cu sinceritate la seful tau si sa ii spui daca simti ca ti-a dat prea mult sa muncesti, daca esti obosit, daca te simti nedreptatit si simti ca ai frustrari in legatura cu locul de munca. Incurajam oamenii sa se depresurizeze inclusiv printr-un stil de viata mai sanatos. Sunt oameni care nu fac sport, care nu se duc sa se distreze si care nu cunosc altceva decat birou si grijile casnice si asta este viata lor.”(Marian Enache)

Pentru mai multe detalii, citeste sau urmareste si partea a doua a materialului “Epuizarea la locul de munca – ce este si cum o evitam?”

 

Text: Bianca Badescu