Mișcarea este esențială în viața unui copil. Micii exploratori descoperă lumea nu doar prin gânduri și cuvinte, ci și prin corpul lor: sărituri, alergat, gesturi sau dans. Dar dacă am canaliza această energie inepuizabilă într-un scop educativ? De exemplu, în învățarea limbii engleze? În opinia noastră, mișcarea și învățarea sunt mult mai conectate decât am putea crede. Haideți să vedem împreună de ce această metodă funcționează și cum o putem folosi acasă sau la orele de curs.
De ce este eficientă mișcarea?
Să începem cu un adevăr simplu: copiii sunt foarte activi. A-i ține nemișcați pentru mult timp este, de multe ori, imposibil – mai ales la vârste fragede. Cercetările arată că îmbinarea mișcării cu procesul de învățare nu doar că le captează atenția, dar îi ajută să rețină informațiile mai repede.
Dr. Charles Hillman, expert în neuroștiințe la Universitatea din Illinois, explică: „Atunci când un copil se mișcă, creierul său se încarcă, iar proteinele produse întăresc conexiunile neuronale, ceea ce face ca orice informație nouă să fie asimilată mai ușor.”
În acest context, merită amintit metoda TPR (Total Physical Response). Profesorul James Asher, creatorul său, susținea că informațiile sunt memorate cel mai bine prin acțiune. După cum spunea chiar el: „Un cuvânt trăit prin corp rămâne întipărit ani de zile, nu doar o zi.”
Ce avantaje are metoda TPR?
Metoda răspunsului fizic total este exact ceea ce îi spune numele: copiii răspund la cuvinte și fraze prin mișcare. De exemplu, dacă profesorul spune „Jump” („Sari”), ei sar, iar dacă spune „Swim” („Înoată”), imită mișcarea de înot. Pare o idee simplă, dar funcționează perfect, mai ales cu copiii mici.
Pe lângă mișcări de bază, pot fi integrate și dansuri, gesturi sau jocuri active – orice implică participarea fizică.
Și o veste bună: chiar și în cursurile online de engleză se folosește această metodă. De exemplu, în timpul lecțiilor virtuale, copiii pot bate din palme, sări sau folosi gesturi pentru a arăta că au înțeles o anumită informație. Aceste activități transformă lecția într-o experiență vie și memorabilă.
Știați că, în cadrul multor lectii de engleza, elementele de mișcare sunt integrate pentru a stimula atenția și pentru a face procesul mai captivant? În plus, conform unui studiu al Universității Cambridge din 2023, copiii care învață cuvinte noi prin mișcare rețin cu 27% mai multe informații decât cei care folosesc metode tradiționale.
Idei de jocuri care încântă copiii
Dacă vrei să faci lecțiile mai dinamice, îți oferim câteva jocuri simple și interactive, perfecte pentru acasă sau la clasă:
„Cursa culorilor” („Color Touch Race”)
Agățați cartonașe de diferite culori prin cameră. Dați comenzi precum: „Touch something blue!” („Atinge ceva albastru!”), iar copiii trebuie să alerge spre cartonașul potrivit sau să găsească un obiect de culoarea respectivă. Pentru mai multă dificultate, încercați: „Find something blue and soft” („Găsește ceva albastru și moale”) sau „Touch something red and round” („Atinge ceva roșu și rotund”).
„Lanțul de acțiuni” („Action Chains”)
Fiecare copil, pe rând, face o acțiune și o numește în engleză. De exemplu: „I’m jumping!” („Eu sar!”). Următorul copil repetă ceea ce a făcut primul și adaugă propria sa acțiune: „I’m jumping and swimming!” („Eu sar și înot!”). Jocul continuă astfel, iar copiii exersează memoria și învățarea frazelor.
„Traseul cu obstacole” („Vocabulary Obstacle Course”)
Creați un traseu improvizat, unde la fiecare „stație” copilul trebuie să îndeplinească o sarcină: să se strecoare pe sub masă și să numească o culoare („green”), să sară peste o linie și să numere („one, two, three”) sau să fugă și să spună trei animale. Posibilitățile sunt nelimitate!
Sfat util! Pentru copiii de 5–7 ani, timpul de joacă ar trebui limitat la 15 minute pentru a evita oboseala.
Adaptarea metodei pentru diferite grupe de vârstă
Această metodă funcționează diferit în funcție de vârsta copilului:
- 3–4 ani. Concentrați-vă pe comenzi simple precum „run, jump, clap” („aleargă, sari, bate din palme”).
- 5–7 ani. Introduceți fraze mai complexe, de exemplu: „Clap your hands and turn around” („Bate din palme și rotește-te”).
- 8–12 ani. Încurajați creativitatea. Copiii pot inventa mișcări pentru cuvinte noi și le pot explica celorlalți.
Recomandare! Implicarea activă a copiilor în crearea jocurilor sau a regulilor crește gradul lor de implicare și îi ajută să învețe mai bine.
Concluzii utile
- Când un copil învață un cuvânt prin mișcare, se activează atât zonele cognitive, cât și cele motorii ale creierului. Acest lucru întărește informațiile.
- Profesorii spun că aceste metode ajută chiar și cei mai timizi copii să se deschidă.
- Jocurile trebuie să fie distractive, nu obositoare. Principiul de bază: învățarea să fie o bucurie.
De ce să încerci această metodă?
Mișcarea nu este doar o modalitate de a face lecțiile mai interesante, ci și un instrument puternic pentru dezvoltarea copilului. Ajută la menținerea atenției, reduce stresul și face ca procesul de învățare să fie cât mai natural.
După cum spune Sarah Phillips, profesoară cu experiență în școli bilingve: „Când un copil se mișcă și învață în același timp, el trăiește limba. Acest proces transformă învățarea plictisitoare într-o aventură captivantă.”
Așadar, să facem din învățarea englezei o experiență plină de zâmbete și voie bună! Pentru că atunci când copiii se distrează, aleargă și sar, nu doar că sunt mai fericiți, ci descoperă și o lume nouă. Și ce poate fi mai frumos?