Oamenii de succes nu dau satisfactia personala pe reusita profesionala. Ei stiu ca marea performanta depinde de amandoua. Pentru a evita suisurile si coborasurile provocate de nevoile urgente ale serviciului si vietii personale, profesionistii trebuie sa fie capabili sa realizeze un just echilibru intre cele doua extreme, fara sa sacrifice niciuna dintre ele.
Cum sa realizam insa un echilibru intre doua laturi aparent antagonice? Totul porneste in fapt de la stabilirea scopului si valorilor care va guverneaza. Acordati-va putin timp pentru a reflecta asupra principalelor voastre valori, pentru a stabili directia in care va indreptati si pentru a va stabili prioritatile. Al doilea pas este sa va definiti viziunea personala pentru profesie si viata. Imaginati-va cazul ideal: cum as vrea sa arate viata mea personala si profesionala in mod real? Ce ma impiedica in prezent ca lucrurile sa fie asa cum mi le imaginez in proiectia ideala? Dupa care, incercati sa va alocati timpului pe baza valorilor si prioritatilor vietii voastre, fara a lasa mereu factori din exterior sa decida pentru voi.
Managementul stresului este important
Stresul se reflecta negativ asupra eficientei noastre atat in plan profesional, dar mai ales asupra relatiilor cu cei de acasa. Nu lasati elementele negative de la birou sa va invadeze viata privata, nici problemele de acasa sa va distraga atunci cand sunteti la birou. Invatati sa spuneti NU! Exista foarte multi consumatori de timp care ne fac sa stam peste program la serviciu creand nemultumiri pentru cei care ne asteapta acasa. Asta ne face sa ne simtim vinovati, frustrati si, in final, ajungand acasa, sa accentuam demotivarea. Invatati sa faceti distinctie intre activitatile „negociabile” si cele care nu se „negociaza”. Alocati timpul just fiecarei categorii pentru a termina intotdeauna ziua de lucru la timp.
Dati valoare timpului vostru!
Invatati sa valorizati timpului pe care il alocati profesiei, respectiv pe cel pe care il alocati vietii personale. Lasati la o parte lucrurile marunte si concentrati-va asupra celor care conteaza cu adevarat pentru cei din jurul vostru. Calitatea timpului pe care il petrecem alaturi de cineva este mai importanta decat cantitatea acestuia. Cand sunteti alaturi de cei dragi, fiti cu adevarat alaturi de ei! Oferiti-le surprize, cadouri, scoateti-i la plimbare, in excursii. Faceti lucrurile pe care vi le-ati dorit pentru voi sau pentru cei dragi!
Sfaturi pentru echilibru
Iata si cateva sfaturi simple care sa va ajute sa va imbunatatiti echilibrul dintre viata personala si cea profesionala:
- Organizati-va cat mai bine timpul, atat la birou, cat si in familie.
- Planificati-va ziua urmatoare incepand de seara: pregatiti lucrurile voastre si ale copiilor inca de seara, pentru a evita stresul de dimineata.
- Creati anumite ritualuri alaturi de familie pentru a va reconecta in perioadele incarcate de stres.
- Discutati cu membrii familiei despre impartirea sarcinilor de acasa.
- Nu va mai ganditi la munca atunci cand nu sunteti la birou; bucurati-va de timpul vostru personal!
- Nu cadeti in capcana de a crede ca trebuie sa le faceti pe toate: cereti ajutor atunci cand aveti nevoie!
- Nu va simtiti vinovat daca nu reusiti sa faceti totul asa cum ati dori; savurati clipele pe care le petreceti alaturi de cei dragi, asa cum sunt ele.
- Nu va irositi timpul cu televizorul, jocurile video sau Internetul; deconectati-va de la tehnologie cand sunteti alaturi de familie.
- Premiati-va din cand in cand cumparandu-va ceva ce v-ati dorit, oferindu-va timp pentru relaxare sau pentru infrumusetare: asta va va face sa va simtiti mult mai echilibrat.
- Acceptati sa acordati prioritati diferite in momente diferite: acceptati faptul ca, uneori, sarcinile de lucru sunt mai importante, respectiv in alte momente prioritatile familiei sunt mai importante.
- Fiti flexibili! Acceptati provocarile si schimbarile care apar zilnic in viata voastra, chiar daca ele va schimba planurile facute ieri…
Senior consultant
Ascent Group