Comme des Garçons – paradisul hainelor avangardiste

Principala23Desi are nume frantuzesc, Comme des Garçons este un brand japonez care a luat nastere la Tokyo, in 1969. Comme des Garçons n-are nimic de-a face cu moda clasica, ci cu inovatia, cu avangarda, iar fiecare colectie a brandului incearca sa aduca pe piata ceva nou, ceva ce n-a mai fost facut. Comme des Garçons a stabilit o noua estetica in moda.

“Eu proiectez si compania, nu doar hainele” (Rei Kawakubo)

Compania a fost fondata in 1969 de Rei Kawakubo, dar oficial exista pe piata din 1973. Numele “Comme des Garçons” care inseamna “ca baietii” a fost inspirat din versurile cantaretei franceze Françoise Hardy si putem spune ca este un nume bine ales pentru un brand ale carui creatii pun la incercare si provoaca idealul feminin conventional. Influenta lui Kawakubo in moda, potrivit mai multor specialisti din industrie, este comparabila cu cea a lui Coco Chanel sau a lui Cristobal Balenciaga. Creatiile sale parca nu pot fi comparate cu nimic, sunt originale si neinfluentate de niciun curent al modei si de niciun alt designer. Si asta pentru ca lui Kawakubo ii place sa provoace conventionalul si sa faca haine cum nimeni n-a mai vazut. Cea mai puternica motivatie a ei este libertatea – are nevoie sa fie independenta pentru a se exprima liber si pentru a nu-si simti creativitatea ingradita. Tocmai de aceea, ea singura detine controlul companiei sale si nu a acceptat asocierea cu alte companii sau fonduri de investitii. Rei Kawakubo nu este doar designer, ci si arhitecta propriei sale afaceri.

“Felul in care arati influenteaza modul in care oamenii te privesc” (R.K.)

Hainele nonconformiste ale brandului Comme des Garçons sunt expresia vietii interioare ale lui Kawakubo, un amestec de idei noi, emotii si intuitie. De-a lungul timpului, colectiile Comme des Garçons au surprins si au incantat publicul, smulgand uneori ropote de aplauze la lansare, alteori declansand cascade de exclamatii. De exemplu, in 1997, Comme des Garçons a lansat o colectie numita “Lumps and bumps”, cu haine ce aveau pe ici pe colo umflaturi pe ele, lucru care le facea sa schimbe forma corpului, in 1992 a fost creata o colectie de haine ce pareau mai degraba tiparele de hartie ale pieselor in sine, iar in 2006, Rei a combinat rochii cu imprimeuri feminine cu piese masculine, realizand o colectie uluitoare in care am putut admira: pantaloni pe jumatate fusta, pantaloni cu trena, rochii inflorate cu maneci de sacou barbatesc si alte astfel de lucruri uimitoare. Nici colectia de primavara-vara 2012 nu este mai prejos, formata fiind dintr-o suita de rochii de mireasa cu crinolina si maneci supradimensionate ce aduc aminte de camasile de forta si care simbolizeaza dualitatea, “drama alba” sau “tot ceea ce te face fericit si trist in viata”, dupa cum spuneau Rei si partenerul sau despre colectie.

{besps}articole_aprilie/gracons|width=300|height=400{/besps}

 

“Creatia duce lucrurile mai departe. Fara nimic nou nu exista progres” (R. K.)

Dupa primul magazin Comme des Garçons pe care Rei l-a deschis in Tokyo in 1975, brandul s-a extins cu repeziciune. In 1978 a fost creata si linia pentru barbati, in 1981 Comme des Garçons a cucerit Parisul prezentandu-si hainele acolo, moment ce a coincis si cu introducerea liniei de “Tricot si Rochii de camera”, iar in 1983 s-a deschis primul butic Comme des Garçons in New York. In 1998, Rei a socat din nou lansand un antiparfum unisex numit “Odeur 53”, care continea 53 de arome, printre care cele de oja sau de guma arsa, iar in 2004 a avut o serie de prezentari in locuri neconventionale, departe de orasele considerate capitale ale modei. Au urmat colaborari cu alte branduri celebre, printre care se numara Levi Strauss, Louis Vuitton, Lacoste, Nike, Converse si H&M, iar Rei Kawakubo le-a oferit unor tineri designeri (Junya Watanabe, Tao Kurihara si Fumito Ganryu) oportunitatea de a-si lansa propriile linii de haine sub umbrela Comme des Garçons.

Rei Kawakubo este o rebela, o vizionara, un fel de Salvador Dali al modei, iar hainele Commes des Garçons sunt adesea asimetrice, rupte sau deconstruite si transmit intotdeauna un alt mod de a gandi si de a privi viata – sunt hainele outside the box.

Text: Bianca Badescu

Credit foto: www.vogue.com