In prezent, suntem asaltati de idei, sugestii, sfaturi diverse in ceea ce priveste satisfactia angajatilor la locul de munca. E un lucru pozitiv, deoarece presupune ca lumea a inceput sa se gandeasca la modalitati noi de fidelizare a angajatilor.
Ca angajati, dar si ca angajatori, traim intr-o perioada a schimbarilor dese. Daca e sa ne „ghidam” dupa anumite statistici, se pare ca angajatii au tendinta de a-si schimba locul de munca dupa o perioada de 5 ani, 3 ani, 2 ani, chiar 1 an… Sa nu uitam insa ca aceste statistici sunt de regula realizate in tari care apartin unor culturi diferite fata de a noastra.
Salariul este sau nu factor determinant?
In Romania, unii angajati tind sa schimbe extrem de des compania in care lucreaza sau unii angajatori pe angajatii cu care colaboreaza. Fiecare are motivatii diverse: pe de o parte un salariu mai mare, promisiunea unei promovari, echipa cu care lucreaza, iar de cealalta parte pretentiile aparent exagerate ale angajatilor, cautarea continua a angajatului model. Intr-adevar, partea financiara joaca un rol important in alegerea sau pastrarea unui loc de munca, dar nu este intotdeauna factorul determinant. Exista si alti factori care determina satisfactia la locul de munca. De regula, acesti factori fac parte din doua categorii diverse: factori de motivare care au o componenta materiala sau factori de motivare care tin de structura jobului si cultura companiei.
Masina de firma, team-building-uri, excursii in strainatate
In prima categorie, cea a factorilor de motivare care au o componenta materiala, intalnim in primul rand salariul, respectiv bonusurile salariale in functie de performanta sau alte criterii profesionale. In ultimii ani, la acestea s-au adaugat multe alte avantaje, care completeaza pachetul salarial. Un exemplu, folosit cu preponderenta de companii din motive fiscale, sunt bonurile de masa. Un alt factor, tot mai des folosit, in special la pozitiile medii sau de top sunt masina, telefonul sau laptopul oferite de firma. Formarea personalului este la randul ei un factor tot mai motivant pentru cei mai multi dintre angajati. Asa ca, un numar in crestere de companii aleg sa-si motiveze angajatii prin investirea in programe de formare profesionala, respectiv prin finantarea de cursuri pentru angajati, de la simple traininguri de o zi sau doua, pana la programe complexe de MBA sau cursuri platite in strainatate. Mirajul voiajului in Occident continua sa existe pentru foarte multi romani. Asa ca, unele companii aleg ca factor motivational premierea angajatilor fideli sau performanti prin plata unor excursii in strainatate, sau uneori prin simpla plata a unor delegatii de serviciu. La capitolul cursuri se adauga tot mai des team-building-urile anuale sau evenimentele organizate de firma pentru angajati. Un factor motivational cu caracter sezonier il reprezinta bonusurile sau cadourile oferite de companii angajatilor cu ocazia Pastelui sau Craciunului, respectiv primele de vacanta, in unele cazuri acestea avand valori foarte motivante. Un ultim factor din aceasta categorie, considerat pana recent un factor destinat unor categorii exclusiviste de angajati, dar care devine treptat tot mai utilizat, sunt asigurarile private de pensie sau asigurarile private de sanatate. Acesti factori motivationali au cunoscut o crestere galopanta in ultimele luni, mai cu seama pe fondul relaxarii fiscale aferente platii acestui gen de servicii.
Respect, apreciere, comunicare
Pentru cea de-a doua categorie, cea a factorilor de motivare care tin de structura job-ului si cultura companiei, pe piata resurselor umane au aparut diferite instrumente de „masurare” a satisfactiei angajatilor la locul de munca. Astfel, sunt considerati factori de motivare ai angajatilor gradul de autonomie fata de job, puterea de a lua decizii, gradul de provocare pe care il resimte persoana respectiva fata de locul de munca si organizatie, colectivul, valorile si cultura companiei, respectul si aprecierea de care se bucura angajatii in cadrul companiei, comunicarea, sprijinul si sentimentul de apartenenta la o echipa. Nu in ultimul rand, in aceasta categorie, un factor important il constituie nivelul de stres pozitiv sau negativ din cadrul unei organizatii, respectiv existenta sau inexistenta conflictelor in cadrul companiei.
HR consultant Ascent Group