Produse light, fara zahar, fara colesterol : care este adevarul despre calitatile lor? Aparute la inceputul anilor 60, produsele light se limitau in acea perioada doar la laptele semidegresat. Astazi, raioanele supermarketurilor sunt invadate de astfel de produse, care promit pe deasupra, o silueta de invidiat.
De la produse lactate la ciocolata sau bauturi, toate alimentele prezinta si o varianta light. Intr-o epoca in care cautarea siluetei perfecte a atins cote maxime, termenul „light” a devenit o adevarata filozofie de viata. Mancam light, bem light – o tendinta pe care marile companii au stiut sa o exploateze, atribuindu-le calitati miraculoase. Dar care este reala lor eficacitate?
Cum citim prospectul produsului?
Lectura indicatiilor de pe prospectul produsului este capitala si trebuie sa devina sistematica atunci cand alegem un produs light. Aceste alimente light etaleaza de obicei etichete pe care citim cu fericire: „30% grasime mai putin” sau „de 3 ori mai putine calorii”. Intrebarea care se impune este: „in comparatie cu ce?”.De fapt, cifrele anuntate pe etichetele produselor light trebuie sa fie clare si sa respecte reglementarile Uniunii Europene, facand referire la o substanta nutritiva si nu la un ingredient. Produsele cu o cantitate mica de calorii trebuie sa contina mai putin de 40 Kcal in comparatie cu un produs normal. Trebuie sa interpretam eticheta produsului cu prudenta, gandindu-ne doar la compozitia reala a produsului si la procentul de calorii.
Comparatie intre un produs light si unul clasic
Diferenta in termen de calorii ramane minima intre un produs light si unul clasic, si astfel de multe ori, cumpararea unui produs light ramane nejustificata. Avem tendinta sa asociem „0% grasimi” cu „0% zahar” sau chiar cu „0 calorii”; totusi, un produs slab in zahar nu inseamna neaparat ca este slab si in calorii. Slaba cantitate de zahar poate fi compensata cu o crestere semnificativa a caloriilor sau a grasimilor. In plus, persoanele care aleg sa cumpere produsele light, sunt tentate sa consume o cantitate mai mare, avand ca pretext termenul de „light”. Asociatia paradoxala „ mananc light, deci slabesc” este deseori impregnata in gandul consumatorului.
Conform specialistilor, alimentele light reprezinta o categorie de produse alimentare in care una sau mai multe componente din compozitia produsului sunt diminuate cu 30% fata de produsul conventional. O margarina “light”are valoarea energetica diminuata cu 30% fata de margarina obisnuita . Exemplele pot continua cu sormtimente “light” de apa minerala, Coca-cola, etc. Termenul “light” se refera fie la valoarea nutritiva fie la cea energetica . La obtinerea acestor produse se recurge la folosirea mai multor aditivi alimentari ,la substituienti ai grasimilor, a zaharului.
Nu va lasati inselati de aparente
Trebuie sa recunoastem ca motivul principal pentru care oamenii cumpara alimente light este acela de a pierde in greutate. Dar trebuie sa fim atenti: producatorii profita de prea putina cunoastere a compozitiei alimentelor de catre consumatori. Denumirea de «produse light» nu inseamna ca pierdem in greutate. Etichetarea «light» se refera de fapt la unele ingrediente, in unele alimente, zaharul este inlocuit cu indulcitori artificiali, din altele sunt eliminate grasimile. Acest lucru nu face insa din alimentele respective unele mai sanatoase.
Madalina Manole nu este adepta alimentelor light
Intr-o forma fizica de invidiat, artista Madalina Manole considera ca nu avem nevoie de alimente light pentru a ne mentine in forma. Fiind constienta de beneficiile uneori „inselatoare” ale alimentelor light, Madalina Manole nu consuma astfel de produse, considerand ca este doar o inventie comerciala a industriei producatoare.
Consultant: Laura Bara, Medic nutritionist