Brandurile cu adevarat mari sunt inovatoare si Adidas nu face exceptie in acest sens. Adolf “Adi” Dassler, persoana din spatele brandului, este adesea considerat fondatorul industriei sportive moderne. In timpul adolescentei, crescand intr-o Germanie devastata economic dupa Primul Razboi Mondial, si-a ajutat familia sa confectioneze papuci de casa din tolbele militare abandonate. Dar marea iubire a lui Dassler era sportul, in special fotbalul, asa incat in anul 1920 s inceput sa confectioneze pantofi pt sport.
A contactat mai intai o varietate de doctori, instructori si antrnori, colaborand cu acestia in scopul de a acumula cunostinte si experienta atletica.
De la bun inceput, Dassler a pus accentul pe performanta fiecarui produs pentru un anumit sport, confectionan astfel diverse tipuri de incaltaminte, in functie de activitate, cum ar fi pt maraton, tenis sau fotbal. Aces mod de abordare bine documentata a dus rapid la castigarea reputatiei internationale. Chiar daca era destul de tanar, la nici 30 de ani, a fost numit “manager mondial de echipamente sportive”. Incaltamintea Adidas a fost purtata la Olimpiada inca din 1928. Sportivii erau foarte incantati de produse, mai ales ca performantele sportive au inceput sa se imbunatateasca odata cu aparitia si folosirea acestora. Jesse Owens a uimit tribunele si l-a inspaimantat pe Hitler, castigand 4 medalii de aur la Olimpiada de la Berlin din 1936, purtand marca Adidas. Tot cu Adidas era incaltat si Armin Hry, cand a devenit primul atlet care a terminat proba de 100 de mteri psint in 10 secunde. Dassler a mentionut Adidas in frunte prin inovatii costante si prin hotararea lui de a proiecta produse corespunzatoare cerintelor fiecarui sport. De exemplu, in cazul fotablului, Dassler a observat ca bocancii standard nu erau buni pe un gazon umed, de aceea avenit cu ideea crampoanelor ce puteau insurubate pe talpa fiecarui adidas, asigurand astfel jucatoril0r un control si o performanta sporite. Cu aceste noi ghete, Germania castiga campionatul mondial din 1954.
Ca si in cazul crampoanelor folosite de fotbalisti, Dassler a fost, de asemenea, primul care a venit cu ideea cuielor pentru pantofii folositi in atletism, in scopul maririi aderentei incaltamintei sportivilor care alearga pe pista.De asemenea, voia sa fie sigur ca pantofii lui erau confectionati din cele mai bune materiale si, in acest scop, a facut teste pe mai multe materiale, inclusiv piele de rechin si de cangur. Cel mai de succes experiement al sau s-a terminat cu crearea adidasilor din nylon. Dassler nu era doar un bun inovator. El a demonstrat inteligenta si in domeniul marketingului. Era constient de faptul ca, daca Adidas va oferi produse complet diferite pentru diverse sporturi, va trebui sa existe si un element de unitate. Astfel, in 1949 a venit cu ideea de a aseza 3 linii pe o parte a adidasilor, pentru ca lumea sa realizeze, doar printr-o simpla privire, ca acestia apartineau companiei sale. Totusi, pana in 1996 aceste 3 linii nu au fost definite ca fiind logo-ul companiei.
Astazi, traditia Dassler merge mai departe. Adidas produce si articole pentru sportivi, special destinate, insa si articole destinate industriei fashion. Pe deasupra, modelele extrem de bine vandute de-a lungul istoriei, pot fi cumparate si acum, pentru ele facandu-se o linie speciala, retro, care a prins dintotdeauna bine in lumea hip hop-ului.
Din perioada in care Run DMC au compus melodia ” My adidas”, brandul bucurandu-se de o imagine grozava in sectorul muzicii rap si hip-hop. In domeniul marketingului, Adidas are in vedere competitiile sportive majore, fiind sponsor oficial al Campionatului Mondial de Fotbal si sustinand staruri ca David Beckham (care are un contract de imagine cu Adidas pe viata, in valoare de 161 milioane de dolari) sau baschetbalistul Tim Duncan. Compania ajuta, de asemenea, tinerele talente, prin organizarea unei tabere anuale de baschet unde sunt remarcatii tinerii cu potential de catre echipe foarte cunoscute.
Aici si-au gasit celebritatea Patrick Ewing si Shaquille O’neal daca va vine sa credeti. Alte staruri, precum Missy Elliot au sprijnit cresterea credibilitatii brandului, atat pe strada, in industria fashion, cat si in sport.
Text: Alina Lupa